صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به ۸۵ کشور دنیا


در سال ۱۴۰۲، ایران شاهد رشد قابل توجهی در صادرات محصولات دانش بنیان به بیش از ۸۵ کشور جهان بود. امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، اعلام کرد که صادرات این بخش به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این رقم به ۲ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

تلاش‌ها برای گسترش حضور بین‌المللی

سال ۱۴۰۲ به لحاظ تعاملات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری، سالی بسیار موفق بوده است. با حمایت‌های سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرده و میزبان حدود ۱۰۰ هیأت خارجی بوده‌اند.

افزایش چشمگیر برنامه‌های بین‌المللی

میرآبادی تأکید کرد که تعداد و حجم برنامه‌های بین‌المللی در سال ۱۴۰۲، ۱۲ برابر افزایش یافته است. این رشد نشان‌دهنده توجه ویژه به گسترش دایره همکاری‌های بین‌المللی و فرصت‌های نوین برای شرکت‌های دانش بنیان است.

چشم‌انداز و آینده صادرات دانش بنیان

با پایه‌گذاری ارتباطات مستحکم در سال ۱۴۰۲، سال آینده انتظار می‌رود که توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شده و به بهره‌برداری برسند. رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی به آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا به عنوان مقاصد استراتژیک برای گسترش همکاری‌ها اشاره کرد.

راهکارهای نوین برای رفع چالش‌های ارزی

در پاسخ به چالش‌های مربوط به رفع تعهدات ارزی، میرآبادی بیان کرد که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از طریق مبادله ارز با نرخ توافقی، مشکلات رفع تعهدات ارزی را مرتفع کنند. این امکان به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ارز حاصل از صادرات را به صورت مؤثرتری مدیریت کنند.

نتیجه‌گیری

رشد صادرات محصولات دانش بنیان ایران به بیش از ۸۵ کشور دنیا نشان‌دهنده پتانسیل بالای ایران در حوزه‌های علمی و فناورانه است. این موفقیت نتیجه تلاش‌های مستمر شرکت‌های دانش بنیان و حمایت‌های سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی است. با ادامه این روند مثبت، انتظار می‌رود که صادرات دانش بنیان ایران در سال‌های آتی شاهد رشد و توسعه بیشتری باشد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *