والیبال ایران در گرداب مشکلات؛ از ضعف دفاع تا امید به آینده

تیم ملی والیبال ایران در هفته اول لیگ ملت‌ها با عملکردی ضعیف و چهار شکست متوالی، به قعر جدول رده بندی سقوط کرد. کارشناسان دلایل متعددی از جمله کمبود زمان آماده‌سازی، ضعف در دفاع و سرویس، و مشکلات روحی و روانی را برای این نتایج ناامیدکننده عنوان می‌کنند.

محمد شعبان خمسه، کارشناس والیبال ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر به تحلیل عملکرد تیم ملی در این مسابقات پرداخت و گفت: “این نتایج دور از انتظار نبود. تیمی که در عرض یک ماه تشکیل شده و بازیکنان لژیونر آن در هفته آخر به اردو اضافه شده‌اند، به همراه سرمربی که شناخت کافی از بازیکنان ندارد، نمی‌تواند در هفته اول نتایج درخشانی کسب کند.”

وی با اشاره به عدم آمادگی جسمانی و نداشتن مسابقه تدارکاتی، افزود: “مجموع این عوامل دست به دست هم دادند تا نتیجه آن طور که همه انتظار داشتند رقم نخورد.”

شعبان خمسه در ادامه به مشکلات روحی و روانی بازیکنان اشاره کرد و گفت: “بازیکنان بعد از هر مسابقه به خاطر عملکرد تیم ملی عذرخواهی می‌کنند و این موضوع بار منفی زیادی برای آنها دارد و باعث تضعیف روحیه‌شان می‌شود.”

تمرکز پایین در لحظات حساس، ترس از شکست و فاصله گرفتن از شخصیت پیروزی‌طلبی، از دیگر عواملی هستند که به گفته این کارشناس والیبال، در نتایج ضعیف تیم ملی نقش داشته‌اند.

با این حال، شعبان خمسه هنوز هم امیدوار به آینده است. او معتقد است با توجه به روند رو به بهبود در بازی با آرژانتین، می‌توان در هفته دوم بازی‌های بهتری ارائه داد.

او بازی با ژاپن را سخت می‌داند و می‌گوید: “ژاپن فراتر از آسیا بازی می‌کند و بسیار ماشینی و منظم است.”

شعبان خمسه در ادامه به ضعف تیم ملی در دفاع اشاره کرد و گفت: “تاکتیک دفاع یک زنجیره است که حلقه ماقبل آن سرویس خوب است. در حال حاضر تیم محمد موسوی را که یک ستون برای دفاع بود را در اختیار ندارد. از طرف دیگر سرویس‌های بازیکنان برخلاف دیگر تیم‌ها مثل کوبا آن قدر قدرتمند نیست.”

به گفته این کارشناس، ضعف در سرویس باعث می‌شود تا تیم مقابل برای حمله کردن مشکلی نداشته باشد و دریافت‌کننده‌های تیم ملی هم در جریان مسابقات با سرویس‌های پرقدرت حریفان دچار مشکل می‌شوند.

شعبان خمسه ریشه این مشکل را در کار نکردن روی رده پایه می‌داند و می‌گوید: “متأسفانه این نقیصه سال‌هاست گریبانگیر تیم ملی والیبال است و همیشه هم معتقدیم باید از رده پایه روی بازیکنان کار کنیم تا در بزرگسالی مشکلی نداشته باشند، ولی در رده پایه همیشه از این موضوع گذشتیم و این مشکل سلسه‌وار به تیم ملی بزرگسالان رسیده است.”

او در مورد عملکرد پائز، سرمربی جدید تیم ملی، گفت: “به نظرم عملکرد پائز را نمی‌توان با این چهار بازی محک زد. او در یک بزنگاه خیلی سخت به تیم ملی ایران آمده و ناخدای کشتی شده که در اوج طوفان قرار دارد. اگر قرار باشد پائز را محک بزنیم باید این کار را در مسابقات قهرمانی آسیا یا بازی‌های آسیایی انجام دهیم.”

شعبان خمسه در پایان از مردم و رسانه‌ها خواست که از تیم ملی حمایت کنند و اجازه بدهند با آرامش بیشتری بازی‌ها را ادامه بدهند.

او ابراز امیدواری کرد که تیم ملی حداقل در لیگ جهانی باقی بماند و از والیبال روز دنیا عقب نیفتد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *