تعاونی‌ها در دولت سیزدهم: جهش صادراتی 3.8 میلیارد دلاری

رشد 24 درصدی صادرات تعاونی‌ها در 3 سال گذشته

در 3 سال گذشته شاهد جهش چشمگیری در صادرات بخش تعاون بوده‌ایم. به طوری که میزان صادرات تعاونی‌ها در این مدت با رشدی 24 درصدی به 3.874 میلیارد دلار رسیده است. این دستاورد نشان‌دهنده توجه ویژه دولت سیزدهم به تقویت این بخش و استفاده از ظرفیت‌های آن در راستای توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

نقش کلیدی تعاونی‌ها در صادرات غیرنفتی

تعاونی‌ها همواره نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور ایفا کرده‌اند. بخش اعظمی از محصولاتی همچون فرش، خرما، پسته، خاویار و زعفران توسط تعاونی‌ها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. در 3 سال گذشته نیز تعاونی‌ها با جدیت و تلاش مضاعف، سهم خود را در صادرات این محصولات افزایش داده‌اند.

رشد 29 درصدی صادرات تعاونی‌ها در سال 1402

آمار و ارقام نشان می‌دهد که صادرات تعاونی‌ها در سال 1402 رشدی 29 درصدی را تجربه کرده است. این جهش قابل توجه، بیانگر پویایی و تحرک این بخش در عرصه صادرات است.

حمایت دولت از تعاونی‌های صادراتی

دولت سیزدهم در راستای تقویت تعاونی‌های صادراتی، اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با گمرک ایران برای تسهیل فرآیند ترخیص کالاهای تعاونی‌ها، توسعه و تشکیل شرکت‌های خدمات مدیریت صادرات و راه‌اندازی شورای صادرات بخش تعاون اشاره کرد.

توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون برای توسعه صادرات

با توجه به نامگذاری سال 1402 به عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم”، استفاده از ظرفیت‌های بخش مردمی تعاون در حوزه صادرات از اهمیت بسزایی برخوردار است. تعاونی‌ها به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور، می‌توانند نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور ایفا کنند.

حمایت از تعاونی‌ها، گامی در جهت جهش صادرات

حمایت از تعاونی‌ها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آنها، می‌تواند به افزایش سهم این بخش در صادرات کشور و تحقق اهداف جهش تولید کمک کند. دولت و سایر نهادهای ذیربط باید با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، زمینه را برای شکوفایی هرچه بیشتر تعاونی‌ها در عرصه صادرات فراهم کنند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *