## شکایت از شرکتهای بیمه در هفت ماهه اول سال جاری: رشد ۱۵ درصدی شکایات
بر اساس آمار سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۳۴۲۰ شکایت از شرکتهای بیمه توسط بیمهگذاران، بیمهشدگان و ذینفعان بیمهنامهها در این سامانه ثبت شده است.
این آمار نشان میدهد که تعداد شکایات ثبت شده نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. سه شرکت بیمه دانا، ایران و آرمان به ترتیب با ۱۸٫۱۵ درصد، ۱۱٫۹۵ درصد و ۱۱٫۸۷ درصد سهم شکایات، بیشترین سهم شکایات این دوره را به خود اختصاص دادهاند. (بدون لحاظ سهم پرتفوی شرکت از بازار)
رشتههای بیمه شخص ثالث با ۴۴٫۵۰ درصد، بدنه اتومبیل با ۲۰٫۳۸ درصد و درمان با ۱۹٫۳۵ درصد به ترتیب بیشترین سهم شکایات را در این مدت به خود اختصاص دادهاند.
در دوره مورد بررسی، بیشترین رشد شکایات به ترتیب مربوط به شرکتهای بیمه تجارتنو با ۶۲ درصد، دانا ۴۰ درصد و آرمان ۳۷ درصد بوده است. همچنین در بین رشتههای بیمه، حوادثراننده با ۱۴۳ درصد، حوادث ۷۶ درصد و شخص ثالث ۳۶ درصد بیشترین رشد را تجربه کردهاند.
در پایان مهرماه، از تعداد کل شکایات ثبت شده، بالغ بر ۷۵ درصد رسیدگی و مختومه شده و ۲۵ درصد کماکان مفتوح و در انتظار پاسخ شرکت بیمه و یا در دست بررسی در بیمه مرکزی است.
متوسط زمان پاسخگویی به شکایات صنعت بیمه در سامانه ۱۲ روز بوده است. بدترین وضعیت از منظر این شاخص در هفت ماهه اول سال جاری به ترتیب مربوط به بیمههای حکمت صبا با متوسط زمان پاسخگویی ۴۲ روز، بیمه رازی با ۳۵ روز و بیمه آرمان با ۳۳ روز بوده است.
لازم به ذکر است، سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی از سال ۱۳۹۳ راهاندازی شده و در حال حاضر در قسمت میز خدمات الکترونیک در پورتال بیمه مرکزی به آدرس www.centinsur.ir در دسترس عموم قرار دارد. همچنین سامانه جدید رسیدگی به شکایات بیمهگذاران که با هدف تسهیل در ثبت و پیگیری شکایات و بهبود رسیدگی به شکایات توسط بیمه مرکزی طراحی شده است.