درآمد۳۰ میلیون تومانی ماهانه مافیای زباله از هر زباله‌گرد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از کاهش 60 تا 70 درصدی زباله‌گردی در تهران خبر داد و گفت: درآمد ماهانه مافیای زباله از هر زباله‌گرد به 30 میلیون تومان می‌رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا محمدی در نشست خبری با بیان اینکه 9 ماه از حضور وی در سازمان مدیریت پسماند می‌گذرد، اظهار داشت: خدمات شهری به زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تغییرات نیاز دارد. در حال حاضر قراردادها اصلاح شده و در زمینه تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات نتایج خوبی گرفته شده است.

وی با اشاره به افزایش حقوق پاکبان‌ها به 12 تا 16 میلیون تومان، گفت: بکارگیری کودکان در زباله‌گردی جرم است و با پیمانکارانی که از این افراد استفاده می‌کنند برخورد خواهد شد. اتباع بیگانه نیز در صورت داشتن مجوز می‌توانند در سن قانونی مانند سایر شهروندان کار کنند.

محمدی با بیان اینکه حقوق کارگران مدیریت پسماند نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و زمان پرداخت حقوق‌ها به 30 ماه کاهش پیدا کرده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد تا پیش از اجرای قراردادهای جدید حدود 5 تا 6 هزار زباله‌گرد در تهران فعال بودند که این تعداد در حال حاضر به حدود 1000 نفر کاهش یافته است. زباله‌گردی جرم است و با ریشه‌های این معضل برخورد خواهیم کرد.

وی از جمع‌آوری 1500 تن زباله، پلمب بیش از 80 گاراژ و شناسایی و جمع‌آوری 800 زباله‌گرد خبر داد و گفت: دیگر صرفه اقتصادی برای زباله‌گردی در تهران وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران با بیان اینکه 800 دستگاه ماشین حمل زباله در تهران وجود دارد که نیمی از آنها مدل 1402 هستند، گفت: نوسازی ناوگان با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی انجام شده است.

محمدی از جذب 100 نفر از افراد موسوم به “کولی و کتف‌بند” به عنوان پاکبان خبر داد و گفت: رفت‌وروب شهر تا حد امکان با حداقل آسیب به ترافیک انجام می‌شود و جمع‌آوری پسماند به صورت 24 ساعته در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ساعت 6 صبح باید شهر را تمیز شده به شهروندان تحویل دهیم، گفت: حمل زباله از ساعت 9 شب آغاز و تا ساعت 1 بامداد ادامه دارد و از ساعت 1 بامداد تا 6 صبح نیز پاکبان‌ها به نظافت شهر می‌پردازند.

محمدی با بیان اینکه مکانیزم گفته شده استاندارد کار است، گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع این استاندارد رعایت نمی‌شود و از ساعت اولیه صبح پسماند در داخل مخازن ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در هر ساعت زباله را بیرون می‌گذارند، گفت: اطراف مخازن پسماند، زباله‌گردها حضور دارند و ما به غیر از ساعت 9 شب، سه بار در روز نسبت به جمع‌آوری و خالی کردن مخازن اقدام می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند تهران سخت‌ترین منطقه برای جمع‌آوری پسماند را منطقه 12 با 2 میلیون جمعیت شناور در روز دانست و گفت: در مناطق 11 و 12 به صورت ساعت به ساعت نسبت به جمع‌آوری پسماند اقدام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در برخی مناطق تا 3 بار در روز پاکسازی مخازن و شست‌وشوی معابر انجام می‌شود، گفت: اگر فرهنگ قرار دادن زباله در مخازن در ساعت 9 شب نهادینه شود، کار راحت‌تر شده و جدول‌شویی و مخزن‌شویی به آسانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شست‌وشوی ماهیانه 4 بار مخازن پسماند، گفت: جداول خیابان‌ها و گاردریل‌های بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی از جمله اتوبان امام علی (ع) نیز شست‌وشو می‌شود.

محمدی با بیان اینکه حجم زباله جمع‌آوری شده در فروردین 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، گفت: یکی از دلایل این موضوع، تنظیم قراردادها بر اساس کیلوگرم است.

وی با اشاره به نوسازی 50 درصدی ناوگان حمل زباله، گفت: سامانه توزین ما ساعت ورود خودروها و ماشین‌های مکانیزه را ثبت می‌کند.

محمدی با اشاره به بوی نامطبوع ناشی از گاز متان در برخی مناطق، گفت: چند دستگاه در این زمینه مقصر بودند و شهرداری تهران 10 درصد به دلیل مشکلات مربوط به آرادکوه در این زمینه سهم دارد.

وی در خصوص برنامه‌های آتی سازمان مدیریت پسماند، گفت: سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند “نوماند” در حال راه‌اندازی است که این سامانه به تفکیک زباله از مبدا و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

محمدی از شهروندان خواست تا زباله‌های خود را در ساعت 9 شب در مخازن قرار دهند و از ریختن زباله در ساعات دیگر خودداری کنند.

وی همچنین از مردم خواست تا در صورت مشاهده موارد تخلف از سوی پیمانکاران، مراتب را به سازمان مدیریت پسماند اعلام کنند.

در این نشست خبری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به سوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات مختلفی از جمله حقوق پاکبان‌ها، وضعیت زباله‌گردها، ناوگان حمل زباله، برنامه‌های تفکیک زباله و بوی نامطبوع در برخی مناطق پاسخ داد.

گزارش حاضر، خلاصه‌ای از سخنان رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در نشست خبری روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 بود.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *