صادرات سبزی و صیفی ایران به ۱.۳ میلیارد دلار رسید

شیراز، 21 تیر 1403: سال گذشته بیش از 4 میلیون تن سبزی و صیفی به ارزش 1.3 میلیارد دلار از ایران به خارج از کشور صادر شد.

حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در نشستی در شیراز با اعلام این خبر گفت: “برنامه‌ریزی سال گذشته ما تولید 25 میلیون تن سبزی و صیفی بود که به هدف خود رسیدیم و موفق به اجرای الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی شدیم.”

وی محدودیت منابع آب را از اصلی‌ترین دلایل اجرای طرح الگوی کشت دانست و بر لزوم افزایش بهره‌وری آب برای تولید بیشتر در واحد سطح تأکید کرد.

اصغری استفاده از بذور با کیفیت، توسعه روش‌های نوین آبیاری به خصوص آبیاری تیپ، و نشاکاری را از جمله راهکارهای افزایش بهره‌وری در تولید سبزی و صیفی عنوان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 90 درصد سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی و 65 درصد سطح کشت پیاز به روش نشاکاری انجام می‌شود و در مورد سایر محصولات نیز این روش در حال گسترش است.

مدیرکل دفتر محصولات جالیزی و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل مناسب، از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش بهره‌وری در این بخش عنوان کرد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای کشت فصلی سبزی و صیفی در مناطق جنوبی و برخی استان‌های دیگر مانند گلستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، امکان کشت این محصولات در فصول سرد سال را نیز دارند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *