بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی جدید، تعیین نرخ کارمزدهای بانکی را دستخوش تغییر کرد. در جلسهای که اخیراً در هیئت عالی بانک مرکزی برگزار شد، مسئولیت تعیین تعرفههای خدمات بانکی بر اساس هزینههای واقعی ارائه خدمت، به هیئت عامل بانک مرکزی واگذار شد.
طبق گزارشهای منتشر شده، این تصمیم در تاریخ ۱۳ آذرماه در پی بررسی گزارشهای مربوط به بند ۱۱ ماده ۸ قانون بانک مرکزی و همچنین گزارشهای شورای تنظیم گری و نظارت، اتخاذ شد. هیئت عالی بانک مرکزی، با تاکید بر اهمیت تطابق نرخ کارمزدها با هزینههای جاری و حجم فعالیتهای بانکی، اختیار تعیین نرخها را به هیئت عامل تفویض کرد.
تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت عامل در این زمینه، قرار است در جلسات بعدی هیئت عالی بانک مرکزی به اطلاع اعضا برسد.
کارمزدهای بانکی که برای طیف وسیعی از خدمات اخذ میشوند، به طور کلی به سه دسته خدمات الکترونیکی، خدمات حضوری و تسهیلات اعتباری تقسیم میشوند.
هر ساله بانک مرکزی نرخ جدید کارمزدها را تعیین و به بانکها ابلاغ میکند. با این حال، بانکها میتوانند برای مشتریان خاص خود، تخفیفهایی در نظر بگیرند. این تخفیفها حداکثر تا ۳۰ درصد برای مشتریان پر تراکنش، ۱۰۰ درصد برای افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی، و ۴۰ درصد برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته میشود.
جدول جدید تعرفهها، مبالغی را برای خدمات مختلف از جمله صدور کارت، انتقال وجه، اعلام مانده حساب و … مشخص میکند. این مبالغ برای سال جاری تعیین شده و شامل موارد زیر می شود:
* هزینه صدور کارتهای الکترونیکی
* تعرفه صدور کارت المثنی
* هزینههای مربوط به استعلام مانده حساب
* کارمزد انتقال وجه از طریق سامانههای مختلف
* هزینه صدور کارت هدیه
* کارمزدهای مرتبط با فعالسازی حسابها
* هزینههای مربوط به انتقال سپردهها
* کارمزد انسداد و رفع انسداد حساب
* هزینه تغییر اطلاعات حساب
* کارمزدهای مربوط به خدمات آنلاین و برقراری ارتباط بین حسابها
* و …
“`