کاهش شدید ذخایر سد زاینده‌رود در سال آبی ۱۴۰۳

مطابق آخرین گزارش‌ها، ذخایر سد زاینده‌رود، منبع حیاتی آب برای استان اصفهان، به شدت کاهش یافته است. بر اساس اعلام مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود، حجم آب ذخیره شده در این سد به ۲۹۲ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. این بدان معناست که بیش از ۷۵ درصد ظرفیت سد خالی است.

کاهش بارندگی در حوضه آبریز زاینده‌رود عامل اصلی این بحران آبی است. میانگین بارندگی در ایستگاه کوهرنگ، سرچشمه اصلی زاینده‌رود، در سال آبی گذشته نسبت به سال قبل ۲۲ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳ درصد کاهش داشته است. کاهش ورودی آب به سد و افزایش تبخیر نیز بر کاهش ذخایر آن تأثیر گذاشته است.

در سال آبی گذشته، حجم ورودی آب به سد زاینده‌رود یک میلیارد و سه میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین، حجم خروجی آب از سد نیز با در نظر گرفتن میزان تبخیر، یک میلیارد و ۱۵۱ میلیون متر مکعب برآورد شده که نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش یافته است.

این کاهش شدید ذخایر سد زاینده‌رود زنگ خطری جدی برای استان اصفهان به صدا درآورده است. کاهش آب در این سد تأثیرات منفی بر بخش‌های کشاورزی، صنعت و محیط زیست استان خواهد داشت و می‌تواند منجر به تشدید تنش‌های آبی و اجتماعی شود.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *