کشف ژنی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد آسیای شرقی افزایش می‌دهد

محققان کشف کرده‌اند که نوع خاصی از ژن به نام PAX4 R192H که در افراد آسیای شرقی رایج است، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 1.8 برابر افزایش می‌دهد.

این کشف جدید می‌تواند به توسعه روش‌های درمانی جدید برای دیابت، به ویژه در جمعیت‌های آسیای شرقی، کمک کند.

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که بر نحوه تنظیم قند خون توسط بدن تأثیر می‌گذارد.

این بیماری در اثر کمبود انسولین یا مقاومت بدن در برابر انسولین ایجاد می‌شود.

انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود و به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد تا از قند خون برای تولید انرژی استفاده کنند.

محققان در این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده است، از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برای مطالعه نحوه عملکرد نوع ژن PAX4 R192H در سلول‌های بتا استفاده کردند.

آنها دریافتند که این نوع ژن منجر به تولید سلول‌های بتا معیوب با عملکرد پایین‌تر می‌شود.

این سلول‌های معیوب انسولین کمتری تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون و در نهایت دیابت نوع 2 شود.

محققان همچنین دریافتند که می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ویرایش ژن، نقص‌های ایجاد شده توسط نوع ژن PAX4 R192H را اصلاح کرد.

این یافته نشان می‌دهد که ممکن است روزی از ویرایش ژن برای درمان یا پیشگیری از دیابت نوع 2 در افراد دارای این نوع ژن استفاده شود.

دکتر آدریان تئو، سرپرست این مطالعه، گفت: “این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه نوع ژن PAX4 R192H بر سلول‌های پانکراس انسان تأثیر می‌گذارد و در خطر ابتلا به دیابت نقش دارد.”

وی افزود: “این یافته‌ها راه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید برای دیابت، به ویژه در جمعیت‌های آسیای شرقی، هموار می‌کند.”

این تحقیق همچنین تأکید می‌کند که تحقیقات ژنتیکی در مقیاس بزرگ در آسیا برای درک بهتر زیست‌شناسی انسان و توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌های شایع مانند دیابت ضروری است.

یافته‌های این مطالعه می‌توانند به پیشرفت‌های قابل توجهی در درمان و پیشگیری از دیابت نوع 2، به ویژه در افراد دارای نوع ژن PAX4 R192H، منجر شود.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *