ایتالیا: ماموریت اروپا در دریای سرخ حمله به یمن نیست


در پاسخ به نگرانی‌های اخیر در خصوص حضور نظامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، وزیر امور خارجه ایتالیا، آنتونیو تاجانی، اعلام کرد که هدف از این ماموریت، حفاظت از کشتی‌های تجاری در برابر تهدیدات احتمالی است و قصدی برای حمله به خاک یمن وجود ندارد.

تاکید بر طبیعت دفاعی ماموریت

تاجانی در بیانیه‌ای تصریح کرد که ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ با هدف دفاعی و محافظت از کشتی‌های تجاری که از آب‌های این منطقه عبور می‌کنند، طراحی شده است. این اقدام به منظور تأمین امنیت کشتیرانی و تضمین عبور ایمن کالاها از این مسیر حیاتی انجام می‌شود.

آغاز ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که ماموریت اروپایی‌ها در دریای سرخ از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. این تصمیم در پاسخ به افزایش تهدیدات علیه کشتی‌های تجاری در منطقه اتخاذ شده است.

واکنش به حملات در دریای سرخ

در پی حملات اخیر ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، اتحادیه اروپا تصمیم به اعزام نیروهایی برای حفاظت از کشتیرانی گرفته است. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ادعاهایی مبنی بر حملات آمریکا و انگلیس به منظور «حفاظت از کشتیرانی» و کاهش توانایی ارتش یمن نیز مطرح شده است.

نقش ایتالیا در فرماندهی ماموریت

تاجانی همچنین اظهار داشت که تصمیم نهایی برای ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه اتخاذ خواهد شد و ایتالیا انتظار دارد فرماندهی این ماموریت را بر عهده بگیرد. همکاری کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و یونان نیز در این ائتلاف تأیید شده است.

نتیجه‌گیری

ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ به رهبری ایتالیا، با هدف محافظت از کشتیرانی و تأمین امنیت تجارت بین‌المللی در برابر تهدیدات احتمالی انجام می‌شود. این اقدام نشان‌دهنده تعهد اروپا به حفظ امنیت دریانوردی در یکی از مسیرهای حیاتی جهانی است و با رویکردی دفاعی و بدون قصد تهاجم به خاک یمن پیگیری می‌شود.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *