بارش برف و وزش باد شدید در ارتفاعات کشور/ کوهنوردی مخاطره‌آمیز است


در روزهای اخیر، هواشناسی ایران شاهد تغییرات قابل توجهی در وضعیت جوی کشور بوده است. با توجه به گزارش‌های ارائه شده توسط مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، انتظار می‌رود که شرایط جوی در ارتفاعات کشور به شدت نامساعد شود. این شرایط نامساعد شامل بارش برف، وزش بادهای شدید و کاهش دما در بسیاری از مناطق کوهستانی است.

وضعیت جوی پیش‌بینی شده در ارتفاعات

طبق اعلام صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در روزهای پنجشنبه و جمعه (۳ و ۴ اسفندماه)، ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر و بارش‌های پراکنده در ارتفاعات شمال غرب و البرز پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در سایر مناطق کشور، شاهد استقرار جوی پایدار خواهیم بود.

خطرات مرتبط با کوهنوردی در این شرایط

با توجه به فعالیت سامانه بارشی و سرد در روزهای شنبه و یکشنبه (۵ و ۶ اسفندماه)، بارش برف و وزش باد شدید در ارتفاعات انتظار می‌رود. این شرایط در نواحی مختلفی از کشور، از جمله شمال غرب، البرز، غرب، زاگرس، مرکزی و جنوب شرقی کشور رخ خواهد داد. این بارش‌ها می‌توانند در برخی مناطق به جاری شدن سیلاب و در مناطق کوهستانی به برف و کولاک شدید منجر شوند که خطر وقوع بهمن را به همراه دارد.

توصیه‌های ایمنی برای کوهنوردان

با توجه به شرایط جوی پیش‌بینی شده، انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان از جمله کوهنوردی، دره‌نوردی و اسکی به شدت مخاطره‌آمیز خواهد بود. کاهش محسوس دما، بارش برف و کولاک، احتمال بهمن و ریزش سنگ، شرایط را برای انجام این فعالیت‌ها بسیار خطرناک می‌سازد.

به کوهنوردان توصیه می‌شود در این بازه زمانی از برنامه‌ریزی برای صعود به ارتفاعات خودداری کرده و ایمنی خود و همراهانشان را در اولویت قرار دهند. همچنین، ضروری است که همواره اخبار و پیش‌بینی‌های هواشناسی را دنبال کرده و قبل از برنامه‌ریزی برای هرگونه فعالیت کوهستانی، از شرایط جوی اطمینان حاصل کنند.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *