تشریح یونیت دندانپزشکی و معرفی اجزای مختلف آن

قلب هر مطب دندانپزشکی، یونیت و اجزای مختلفی است که در آن قرار دارد. ایجاد مشکل در هر یک از بخش های یونیت دندانپزشکی مشکلات جدی در عملکرد پزشکان به وجود می آورد. برای حرفه ای تر شدن فرایند درمان، باید حتما با اجزای یونیت های دندانپزشکی آشنایی داشته باشید. با این اطلاعات، استفاده بهینه ای از این اجزا خواهید داشت و بهترین راهکارها را برای مراقبت و نگهداری اصولی انتخاب می کنید.

کلیت یونیت دندانپزشکی

زمانی که وارد یک مطب دندانپزشکی می شویم، برای دریافت خدمات درمان، تشخیص و… باید بر روی صندلی های بزرگی که در کنار پزشک قرار گرفته اند، بنشینیم. در قسمت جلویی این صندلی ها و بخش های کناری اجزا و تجهیزاتی قرار گرفته اند که برای مراحل مختلف درمان مورد استفاده قرار می گیرند. وجود این یونیت های مجهز در هر مطب دندانپزشکی ضرورت دارد. ساختار کلی یونیت ها از چند بخش اصلی تشکیل شده است؛ مهمترین بخش آن تابلت دندانپزشکی است.

یونیت های دندانپزشکی در مدل های یونیت از بالا و یونیت شلنگ دسته بندی شده و هر یک کارایی خاص خود را در این حوزه دارند. اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی بسته به نوع و مدل این تجهیزات مشخص می شود. با استفاده از این تجهیزات، کنترل اینسترومنت های دندانپزشکی به سهولت انجام شده و ابزارهای مداوا در دسترس دندانپزشک قرار می گیرند.

اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی

برای تشریح بهتر اجزای یونیت دندانپزشکی، به ماهیت مجزای هر یک از آن ها می پردازیم. این ابزارها در روند انجام درمان، جراحی، فعالیت های تشخیصی و… در عملیات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش با برخی از آن ها آشنا می شوید:

پایه و بازوی یونیت دندانپزشکی

یکی از مهمترین اجزای به کار رفته در این تجهیزات پایه ها و بازوهای نگهدارنده هستند که به صورت افقی بر روی تجهیزات دندانپزشکی قرار می گیرند. استقامت مکانیکی پایه ها و بازوها به گونه ای طراحی می شود که استحکام کل مجموعه به خوبی حفظ شود. در این زمینه باید به عدم لرزش و ارتعاش یونیت و ابزارهای آن توجه داشته باشید.

چراغ یونیت

یکی دیگر از مهمترین بخش های یونیت دندانپزشکی، چراغ و نوری است که روشنایی لازم برای اجرای عمل جراحی دندانپزشکی را فراهم می کند. نور این چراغ ها باید سفید و بدون سایه باشد. سرد بودن رنگ این چراغ ها و مقاومت آن ها در برابر آب و مایعات کیفیت استفاده از اجزای یونیت را به شدت ارتقا می دهد. هر یک از این چراغ ها شدت نور منحصر به فردی دارند که بسته به جنس قطعات و مدل یونیت مشخص می شود. شیشه های منعکس کننده به کار رفته در این چراغ ها با هم متفاوت هستند. شدت نور غالب در این تجهیزات بین 8000 تا 24000 قرار می گیرد.

در میان انواع اجزای یونیت دندانپزشکی، چراغ ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. بدون وجود آن ها اجرای عملیات دندانپزشکی تقریبا غیر ممکن است یا خیلی دشوار می شود. انواع چراغ های هالوژن- کوارتز بهترین انتخاب برای نصب در یونیت دندانپزشکی هستند. دندانپزشکان این چراغ ها را با استفاده از کنترل یونیت، مدیریت می کنند.

دوش آب لیوان

یکی دیگر از بخش های مهم یونیت دندانپزشکی، دوش آب لیوان و کاسه های کراشر است که برای تخلیه آب دهان بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. این اجزا از جنبه بهداشتی اهمیت زیادی دارند و تخلیه فاضلاب دندانپزشکی را ساده تر می کنند. جنس کراشرها اغلب به گونه ای تعیین می شود که مواد دندانپزشکی سبب تغییر رنگ یا افت کیفیت آن نشوند. این تجهیزات از جنس چینی، سنگی و پلاستیک های باکیفیت هستند.

میز کنسول دندانپزشکی

میزی که در کنار صندلی پزشک قرار می گیرد، میز کنسول دندانپزشکی است که چپ یا راست بودن آن به سهولت مشخص می شود. روی این میز دکمه هایی برای مدیریت صندلی بیمار و سایر قابلیت های یونیت تعبیه شده اند که کار دندانپزشکان را در این حوزه ساده تر می کنند. کلیدهای زیر بر روی این میز کنسول تعبیه شده اند:

  • Backrest movement،
  • Cold/hot water
  • Height control
  • Instrument speed control
  • Zero position

هر یک از این دکمه ها وظیفه ای خاص برای تنظیم اجزای موجود در این یونیت ها بر عهده دارند. برخی از این یونیت ها با وجود یک نگاتوسکوپ تکمیل می شوند که برای نمایش فیلم های رادیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرند.

Assistant table

یکی دیگر از مهمترین اجزای یونیت دندانپزشکی، Assistant table نام دارد که در کنار یونیت قرار می گیرد. بر روی هر میز هولدرهایی برای نگهداری اجزا تعبیه شده اند. ابزارهایی مانند ایت‌ کیور، پوآر، بزاق کش، ساکشن‌ و کویترون‌ با استفاده از این هولدرها بر روی میز قرار می گیرند. نحوه قرارگیری این اجزا به گونه ای است که با برداشتن اینسترومنت ها، میکروسوییچ موجود در قسمت مورد نظر عمل می کند. در این بخش دکمه هایی برای تنظیم فشار هوا و آب نیز تعبیه شده اند.

سیستم ساکشن

از اجزای پراستفاده یونیت دندانپزشکی می توان به سیستم ساکشن آن اشاره کرد که قابلیت های ویژه ای در این تجهیزات دارد. با به کارگیری سیستم ساکشن در حین انجام فرایند درمان دندانپزشکی، دید دندانپزشک بهتر می شود. این قطعه برای خارج کردن اجزای اضافی از دهان بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم مکنده قوی این قطعه هر گونه مایعات و جامدات سیال در دهان را به سرعت خارج می کند.

کنترل‌ بلوک

سیستم کنترل بلوک وظایف مهمی در یونیت دندانپزشکی بر عهده دارد. با استفاده از آن جریان انتقال آب به هر یک از اینسترومنت های دندانپزشکی برقرار می شود. این سیستم به صورت پنوماتیکی عمل می کند و با فشار دادن پدال، جریان آب را به بخش های مورد نظر منتقل می کند.

قطعات دستی و هندپیس

در یونیت دندانپزشکی ابزارهای دستی و هندپیس ها نیز جایگاه مهمی دارند. این ابزارها برای صیقل دادن، بریدن و… اجزای مختلف دندان و لثه مورد استفاده قرار می گیرند. برای راه اندازی قطعات هندپیس از سیستم پنوماتیک، تسمه ای و الکتریکی استفاده می شود که هر یک از آن ها قابلیت های ویژه ای در این ابزارهای پیشرفته به وجود می آورند. هندپیس ها دسته بندی های گوناگونی دارند. برخی از آن ها با سرعت پایینی کار می کنند و برخی با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر اجزای مهم یونیت دندانپزشکی

در خصوص تشریح اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی، به برخی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این بخش اشاره می کنیم:

  1. پایه های مانیتور و مانیتور اصلی که شامل دوربین های دهانی دندانپزشکی می شوند.
  2. بخش صندلی بیمار که باید توان قدرت کافی برای نشستن افراد مختلف را داشته باشد. در این صندلی های پیشرفته از موتورهایی برای جا به جایی و حرکت ساده استفاده شده است.
  3. قطعه Floor box که در زیر صندلی بیمار جای گرفته است و اجزای مختلفی را در بر می گیرد.
  4. رابط های هندپیس که برای انتقال آب و هوای مورد نیاز قطعات مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

در این بخش با برخی از مهمترین اجزای به کار رفته در یونیت دندانپزشکی و وظایف مهم هر بخش آشنا شدید. با استفاده از این ابزارآلات کیفیت اجرای خدمات دندانپزشکی به شدت ارتقا می یابد. این یونیت ها همه روزه در حال آپدیت شدن هستند و ساختار آن ها هر روز مدرن تر می شود. به همین خاطر دندانپزشکان باید همواره به روز بودن اجزای یونیت مورد استفاده خود را ارزیابی کنند.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری تدبیرگران نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *