سخنان وزیر علوم در پانزدهمین جشنواره فارابی: نگاهی به چالشها و ضرورتهای علوم انسانی در ایران
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم پانزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی، ضمن ابراز تاسف از عدم حضور برخی از نظریهپردازان برجسته علوم انسانی به دلیل تعطیلی دانشگاهها و پژوهشگاهها، بر اهمیت این جشنواره در تقدیر و تشویق محققان تاکید کرد. وی جشنوارهها را نهادهایی برای معرفی و ترویج علم دانست که به دیده شدن و ارج نهادن تلاشهای محققان علوم انسانی و ترغیب آنها به پژوهش بیشتر کمک میکند.
وزیر علوم با اشاره به مشکلات معیشتی دانشجویان، طلاب و اساتید، این موضوع را مانعی بزرگ در مسیر تمرکز بر تحقیق و پژوهش دانست. وی با بیان اینکه این معضل فراگیر نیازمند راهحلهای فراوزارتی است، بر نقش جشنواره در ایجاد فضای رقابتی، حمایت از ایدهها و افزایش نشاط در تحقیقات علوم انسانی تاکید کرد.
سیمایی صراف، عدالت، آزادی، استقلال، حق تعیین سرنوشت، جمهوریت، سازگاری و اخلاق را از دستاوردهای مهم علوم انسانی برشمرد و افزود که بسیاری از مشکلات کشور بدون توجه به جریان آزاد علوم انسانی و باور به علم قابل حل نیستند. وی با انتقاد از عدم باور کافی به نقش علوم انسانی در توسعه و حل مشکلات کشور، به نقل از دکتر اردکانی، توسعه بدون علوم انسانی را ناممکن خواند و آرامش نسبی جهان را مرهون دستاوردهای علوم انسانی دانست.
وزیر علوم در ادامه، با خطاب قرار دادن رئیس جمهور، به نقش علوم انسانی در حل بحرانهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و پرسید آیا مدیران کشور به این نقش باور دارند یا صرفا بر تجربه شخصی خود تکیه میکنند؟ وی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی نهادها و بهبود روابط میان مردم و حکومت، وفاق را لازمه این توانمندی دانست.
سیمایی صراف با اشاره به اینکه جامعهای که در حال فقیر شدن است نمیتواند به وفاق برسد، بر اهمیت فهم به موقع پایان یک سیاست و لزوم تجدید نظر در سیاستهای ناکام تاکید کرد. وی با الهام از نظامهای حکمرانی پویا، پیشنهاد داد که موسسات پژوهشی با ارزیابی سیاستها و تعیین حد نصاب عملکرد، به سیاستگذاران در اصلاح رویکردهای ناکارآمد کمک کنند. وی در این راستا، اصرار بر سیاستهای ناکام را همانند اصرار بر گناه، مذموم دانست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان، با اشاره به آسیبهای وارده به علوم انسانی، از جمله تمرکز بر کمیت به جای کیفیت پژوهشها، بر ضرورت آسیبشناسی و اصلاح نظام ارزیابی تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر به پژوهشهای مسئلهمحور و کاربردی شد. وی در پایان از حمایت گسترده اصحاب علوم انسانی از رئیس جمهور به عنوان نشانگر باور آنان به ایشان یاد کرد.