تخصیص ۶۷ میلیارد تومان به حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان جنوبی


به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی خراسان جنوبی، اختصاص یافتن ۶۷ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب و خاک این استان اقدامی استراتژیک تلقی می‌شود. اکبر محمدی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، در این رابطه اعلام کرد که از این رقم، ۴۷ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات استانی است.

پیش‌بینی‌های هوشمندانه برای آینده کشاورزی

محمدی با اشاره به وجود حدود ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه در خراسان جنوبی، تأکید کرد که آمار ثبت شده استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار و ۶۰۰ رشته است. این آمار بیانگر غنای منابع آبی استان و ضرورت مدیریت هوشمندانه این منابع حیاتی است.

اجرای پروژه‌های زیربنایی

با هدف افزایش بهره‌وری و مدیریت پایدار منابع آبی، تأکید شده است که ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، احداث، تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب، یکپارچه سازی، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی سنتی و ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از جمله برنامه‌های کلیدی در دستور کار این مدیریت است.

توجه ویژه به قنوات

محمدی افزود که توجه ویژه‌ای به قنوات موجود در استان می‌شود، به طوری که ۲۵ درصد از آب استحصال شده از این منابع است که با کیفیت و شیرین است. بر این اساس، تلاش‌ها برای احیای قنوات در سطح استان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری در اعتبارات ملی و استانی

در راستای تقویت بخش کشاورزی، از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ میلیارد تومان اعتبارات مصوب شده است که از این رقم، ۴۷ میلیارد تومان تخصیص یافته است. همچنین، در بخش اعتبارات ملی، ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب شده که از آن، ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

آینده‌نگری در حفظ منابع آبی

با انجام مطالعات خاک در حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی استان، تلاش می‌شود تا با به‌کارگیری روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین، زمینه‌ساز حفاظت و افزایش بهره‌وری از منابع آبی شود. این اقدامات بیانگر توجه ویژه به مدیریت منابع آب و خاک و نیز توسعه پایدار بخش کشاورزی در خراسان جنوبی است.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *