دلار طلا را گران کرد

در تاریخ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲، نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه ایران به اوج خود رسید. رئیس اتحادیه طلا و جواهر، نادر بذرافشان، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت که این نوسانات به دلیل تأثیرات ارزی و اخبار سیاسی منطقه رخ داده است. او بیان کرد که حباب سکه با کاهش به ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، مدار قیمتی را تحت تأثیر قرار داده است.

وضعیت کنونی بازار

بذرافشان تأکید داشت که تأثیرات منفی بر اثر ضرب و عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ از سوی بانک مرکزی و حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ایران، باعث کاهش قیمتها شده بود. با این حال، با نوسانات قیمت ارز و اخبار سیاسی، مدار قیمتی در بخش طلا و سکه دوباره صعودی شده و قیمت سکه طرح جدید به ۳۴ میلیون تومان رسیده است.

علت افزایش قیمت‌ها

بذرافشان بیان کرد که افزایش قیمت‌ها به وارد شدن قیمت سکه به کانال ۳۲ میلیون تومان و خرید و فروش گرم طلای ۱۸عیار به قیمت ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برمی‌گردد. این افزایش اساساً به افزایش قیمت ارز و تنش‌های سیاسی منطقه تعلق دارد.

وضعیت تقاضا و خرید و فروش

رئیس اتحادیه طلا و جواهر، درباره وضعیت تقاضا و خرید و فروش در بازار، اعلام کرد که پس از افزایش تقاضا در ایام منتهی به روز مادر، تغییر چشمگیری در تقاضا رخ نداده و بازار همچنان با رکود مواجه است. این وضعیت برای صنف طلا و جواهر مناسب نیست.

ثبات در بازار

بذرافشان با اشاره به نبود التهاب و خرید هیجانی در بازار، تأکید کرد که در حال حاضر، با وجود صعود قیمت‌ها، خبری از خرید و فروش‌های هیجانی نیست و ثبات نسبی در این بخش حاکم است.

آینده بازار طلا و سکه

درباره وضعیت آینده، بذرافشان اظهار داشت که باید دید چه اتفاقاتی در روزهای آینده رخ می‌دهد و چگونه بانک مرکزی برنامه‌های خود را در مدیریت بازار ارز اجرا می‌کند. اما به‌طور کلی، اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در زمینه عرضه شمش طلا و سکه، باعث برقراری ثبات نسبی در بازار شده است.

حراج شمش طلا و اطلاعات تکمیلی

بذرافشان با اشاره به حراج شمش طلا در مرکز مبادله، اعلام کرد که هنوز زمان حراج جدید و اطلاعات تکمیلی درباره توزیع سکه‌های جدید و بدون تاریخ اعلام نشده است و باید منتظر خبرهای بانک مرکزی در این زمینه باشیم.

خلاصه

با توجه به کاهش حباب سکه و افزایش قیمت‌ها، بازار طلا و سکه ایران در حال تغییرات مستمری است. این تأثیرات علاوه بر عوامل داخلی، به عوامل خارجی نیز وابسته بوده و نظارت دقیق بر نوسانات بازار امری ضروری به نظر می‌رسد.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *