دو ماهواره سنجشی و مخابراتی آبان ماه پرتاب می شوند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فضایی اعلام کرد که دو ماهواره سنجشی و مخابراتی به نام‌های کوثر و هدهد پس از چند ماه تأخیر، در آبان ماه امسال به فضا پرتاب خواهند شد. این ماهواره‌ها که قرار بود در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ به فضا ارسال شوند، به دلیل تأخیرهای فنی و هماهنگی‌های بین‌المللی، پرتاب‌شان به تعویق افتاده است.

تأخیر در پرتاب و دلایل آن

حسین شهرابی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضایی، در مصاحبه‌ای توضیح داد که علت اصلی تأخیر در پرتاب، هماهنگی‌های لازم برای تنظیم زمان‌بندی پرتاب با محموله‌های اصلی و فرعی بوده است. ماهواره‌های کوثر و هدهد به عنوان محموله‌های فرعی در نظر گرفته شده‌اند و زمان‌بندی پرتاب آن‌ها به آمادگی محموله‌های اصلی بستگی دارد.

پرتاب توسط پرتابگر روسی

شهرابی همچنین اشاره کرد که پرتاب این دو ماهواره توسط پرتابگرهای روسی انجام خواهد شد. این انتخاب به دلیل توانمندی‌ها و دقت بالای پرتابگرهای روسی در پرتاب ماهواره‌های با دقت بالا است. همچنین، تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضایی برای ایران اهمیت زیادی دارد و به عنوان بخشی از استراتژی جهانی‌سازی در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد ماهواره‌ها

ماهواره سنجشی کوثر و ماهواره مخابراتی باریک باند هدهد، هر دو دارای مأموریت‌های خاص و استراتژیک هستند. ماهواره کوثر برای جمع‌آوری داده‌ها و تصاویر دقیق از زمین به منظور کاربردهای م Umweltمانیتورینگ، کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی طراحی شده است. ماهواره هدهد نیز در زمینه مخابرات و انتقال داده‌ها به خصوص در حوزه اینترنت اشیا (IoT) کاربرد دارد.

چشم‌انداز آینده و برنامه‌های پیش‌رو

شهرابی تأکید کرد که پس از پرتاب موفقیت‌آمیز این دو ماهواره، برنامه‌ریزی برای توسعه بیشتر ماهواره‌ها و پرتاب‌های آتی ادامه خواهد یافت. این شرکت همچنین برنامه‌هایی برای ترکیب این دو ماهواره در یک پلتفرم واحد دارد تا همزمان هم مأموریت‌های سنجشی و هم مخابراتی را انجام دهد، که این امر می‌تواند کارایی و تأثیرگذاری ماهواره‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *