روابط تجاری ایران و پاکستان

با توجه به اطلاعات گمرک، حجم تجارت غیرنفتی میان ایران و پاکستان در سه‌سوم اول سال جاری به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. این افزایش نشان‌دهنده تلاش‌های فراگیر در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

افزایش حمل ونقل کالا بین دو کشور

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، آقای صفری، اعلام کرد: “تا مرداد ماه، تعداد کامیون‌های حمل ونقل کالا بین ایران و پاکستان به ۵۵۰ واحد افزایش یافته است که نشان از گسترش فعالیت‌های حمل ونقل میان دو کشور دارد. طرح‌ریزی شده است که این تعداد به ۱۰۰۰ کامیون افزایش پیدا کند. همچنین، ساخت ترمینال ریمدان در مرز ایران و پاکستان به زودی آغاز خواهد شد.”

نقش تعرفه‌های ترجیحی در تسهیل تجارت

در خصوص تعرفه‌های ترجیحی و آزاد تجارت بین دو کشور، آقای صفری اظهار داشت: “مذاکرات مربوط به تجارت با تعرفه ترجیحی و آزاد بین ایران و پاکستان، به مدت چندین سال است که در حال اجرا می‌باشد و تقریبا به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم.”

آمار تجارت در ۹ ماهه امسال

تجارت میان ایران و پاکستان تنها در نه ماهه امسال به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال رسیده است. این میزان با نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار ثبت شده در حوزه صادرات کالا‌های ایرانی به پاکستان، نشان از توانمندی در تبادلات تجاری بین دو کشور دارد.

با پیشرفت‌های اخیر، گام‌های مؤثری در جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و پاکستان برداشته شده است. این رونق در تجارت نه تنها بر اقتصاد دو کشور تأثیر مثبت گذاشته بلکه در تعمیق روابط دوجانبه نیز نقش بسزایی ایفا کرده است.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *