سایه روشن دبیر جدید جشنواره فیلم فجر

## سایه روشن دبیری منوچهر شاهسواری بر جشنواره فیلم فجر

پس از کنار گذاشتن محمد خزاعی از دبیری جشنواره فیلم فجر، رائد فریدزاده، رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر چهل و سومین دوره این رویداد سینمایی معرفی کرد. شاهسواری که سابقه طولانی در حوزه تولید و مدیریت سینمایی دارد، انتخابی قابل تامل برای اهالی سینما است.

در طول ۴۲ دوره گذشته جشنواره فیلم فجر، ۱۵ دبیر حضور داشته‌اند. در دوره اول، حسین وخشوری این مسئولیت را بر عهده داشت. او در آن زمان علاوه بر دبیری جشنواره، اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی وزارت ارشاد را نیز مدیریت می‌کرد. پس از او، دبیران جشنواره یا روسای سازمان سینمایی بودند یا مدیران بنیاد سینمایی فارابی. در این بین، دبیرانی نیز بودند که فعالیت اجرایی در سازمان‌های مختلفی مانند صدا و سیما و مرکز گسترش سینمای مستند داشتند.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده و نویسنده سینما، فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۶۸ به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم “تمام وسوسه‌های زمین” آغاز کرد. شاهسواری در سال ۱۳۷۷ به همراه احمدرضا درویش، تقی علیقلی زاده و محمود بهمن پور، موسسه فرهنگ تماشا را تاسیس کرد. در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۵، پس از پذیرفته شدن استعفای رضا میرکریمی، او به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما انتخاب شد.

شاهسواری سابقه حضور در سمت‌های مختلفی مانند قائم مقام خانه سینما، عضویت در شورای اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران، ریاست شورای مرکزی اتحادیه، ریاست شورای صنفی نمایش، نماینده خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی، مدیریت جشن یکصد سالگی سینمای ایران و مدیریت بخش فیلم‌های خارجی بنیاد سینمایی فارابی را در کارنامه خود دارد.

**انتخاب شاهسواری؛ امید به آینده‌ای روشن**

مهدی سجاده چی، فیلمنامه نویس پیشکسوت، انتخاب شاهسواری را بدون حاشیه و انتخابی خوب می‌داند. به گفته او، شاهسواری سال‌ها درگیر مدیریت در سینما بوده و علاوه بر کار مدیریتی، سابقه طولانی در تولید فیلم دارد. سجاده چی معتقد است که حضور شاهسواری به واسطه سابقه مدیریتی می‌تواند برای جشنواره فیلم فجر مهم تلقی شود. او ارتباطات گسترده شاهسواری با همه طیف‌های سینمایی را نقطه قوت او می‌داند.

با این حال، سجاده چی به عدم تجربه مدیریت جشنواره توسط شاهسواری و دشواری مدیریت جشنواره در زمان برگزاری آن اشاره می‌کند. او معتقد است که ممکن است موضوعات ساده در ایام برگزاری جشنواره به چالش تبدیل شوند. او از شاهسواری می‌خواهد تا با چالش‌های جشنواره فجر که هر سال بیشتر نیز می‌شوند، مقابله کند.

**بازگشت به موقعیت محوری**

سجاده چی امیدوار است که با حضور شاهسواری، جشنواره فیلم فجر به موقعیت محوری خود بازگردد. او به کاهش درخشندگی جشنواره در چند سال گذشته اشاره می‌کند و معتقد است که در حال حاضر، پتانسیل سابق جشنواره است که آن را سرپا نگه داشته است.

**توصیه مهم سجاده چی**

سجاده چی، یکی از محیط‌های اصلی جشنواره را برای دیدار هنرمندان مهم‌تر از دیدن فیلم می‌داند. او از شاهسواری می‌خواهد تا فضایی برای ارتباط و دیدار هنرمندان ایجاد کند.

**نفوذ نهادهای دولتی و آینده سینمای ملی**

سجاده چی، ورود نهادهای دولتی مثل فارابی، اوج و حوزه هنری به فیلم‌سازی و کاهش نقش بخش خصوصی در سینما را یکی از عوامل اصلی کاهش ساخت فیلم‌های خوب و ارائه آن‌ها به جشنواره می‌داند. او از این موضوع که نهادهای دولتی در صورت نفوذ در سینما، چرا جشنواره خودشان را برگزار نمی‌کنند، پرسش می‌کند.

او معتقد است که چند سال گذشته سینمای ایران به محاق رفته است و اگر بخواهیم با همین روند پیش برویم، سینمای ملی به سینمای پروپاگاندا تبدیل خواهد شد.

**حرکت به سمت سینمای پروپاگاندا**

سجاده چی معتقد است که سینمای ملی در سال‌های گذشته به سمت سینمای پروپاگاندا حرکت کرده است و به نظر او، این اتفاق به این دلیل رخ داده که افراد با شناخت کم از سینما اقتصاد برخی را بهتر کرده است.

او معتقد است که همه اهالی سینما می‌دانند که این میزان فیلم سازی توسط فارابی یا اوج خوب نیست اما این موضوع در نهایت تبدیل به عدد و رقم روی کاغذ می‌شود و در نهایت هم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و سینمای ایران که در سطح جهانی شناخته شده است، تبدیل به سینمایی می‌شود که چند فیلم کمدی صدرنشینان گیشه آن می‌شوند.

**عملکرد فارابی، اوج و حوزه هنری**

سجاده چی با دیدگاه برخی اهالی سینما که معتقدند فارابی، اوج و حوزه هنری به عنوان چرخ دنده محرم سینما عمل می‌کنند، موافق نیست.

او معتقد است که ما یک بیان رسمی داریم و یک بیان واقعی و متاسفانه بیان رسمی دائم در حال فاصله گرفتن از بیان واقعی است.

**نگرانی درباره زمان برگزاری جشنواره**

سجاده چی معتقد است که اسکلت اجرایی جشنواره سر جای خودش است و همه افرادی که باید این کار را انجام بدهند، سر جایشان حضور دارند. او به این موضوع اشاره می‌کند که دبیر کسی است که گرایش برگزاری جشنواره را تعیین می‌کند که ما به سمت واقع گرایی در سینما حرکت می‌کنیم یا آرمان گرایی.

**مهم‌ترین نکته**

سجاده چی به این موضوع اشاره می‌کند که اتفاق اصلی کف جامعه رخ می‌دهد و روی سینماگران هم بسیار مؤثر است.

امجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *