شعله‌های بی‌رحم در قلب زاگرس: زخمی عمیق بر پیکره طبیعت

زاگرس، این رشته‌کوه سرافراز، در سال‌های اخیر شاهد زخم‌هایی عمیق از جنس آتش بوده است. گویی طبیعت، خشم خود را از بی‌توجهی انسان به عرصه‌های طبیعی، در قالب شعله‌های بی‌رحم آتش، بر پیکر این سرزمین کهن نثار می‌کند.

کردستان، به عنوان یکی از نگین‌های زاگرس، از این حریق‌های ویرانگر بی‌نصیب نمانده و هرساله شاهد دود و خاکستر شدن هکتارها از جنگل‌ها و مراتع خود است.

عامل انسانی، از جمله سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی گردشگران، روشن کردن آتش در طبیعت، سوزاندن بقایای کشاورزی، از مهمترین علل آتش سوزی به شمار می رود. همچنین خشکسالی، کمبود بارش و افزایش دما، شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی مساعدتر می‌کند.

ضعف در مدیریت و حفاظت، کمبود نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی، تجهیزات اطفا حریق نامناسب و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مقابله با آتش‌سوزی هم ار دیگر علل افزایش آتش سوزی ها در منطقه زاگرس است.

از طرفی صعب‌العبور بودن برخی از مناطق، عملیات اطفا حریق را به دلیل عدم دسترسی آسان، بسیار دشوار و زمان‌بر کرده است. و چالش هایی هم چون، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و عدم آگاهی عمومی چالش های اصلی آتش سوزی جنگل های محسوب می شوند.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کردستان:

  • ۲۶۷ فقره حریق
  • ۳۳۷۲ هکتار طعمه حریق

بهزاد شریفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، از وقوع ۲۶۷ فقره آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان در سال گذشته خبر داد که ۳ هزار و ۳۷۲ هکتار از اراضی طبیعی را در برگرفته است.

شریفی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص و تجهیزات روز برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی، ۱۰۰ نیروی عملیاتی، تجهیزات انفرادی و نیازهای مهم منابع طبیعی در این عرصه را برشمرد.

او از کمبود نیروی انسانی و تجهیزات اطفاء حریق در استان گله‌مند بود و مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی را به خصوص در مناطق صعب‌العبور، نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی آموزش‌دیده دانست.

شریفی به خطرات آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و از جمله آنها به مستعد کردن عرصه‌های طبیعی برای وقوع و گسترش حریق، مختل و کند کردن عملیات اطفاء حریق، آسیب های جدی تاجی و تنه‌ای به درختان، گسترش سریع آتش سوزی در لحظه وقوع اشاره کرد.

او از مردم استان خواست تا در حفظ و حراست از منابع طبیعی، به خصوص در فصل گرم سال، نهایت دقت را داشته باشند و از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند.

شریفی همچنین از زحمات و تلاش‌های نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، نیروهای امدادی و همه کسانی که در مهار آتش‌سوزی‌ها مشارکت داشتند، قدردانی کرد.

او از جمله مهم ترین راهکارهای کاهش اـش سوزی در مراتع را افزایش آگاهی عمومی، تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی، تجهیز یگان حفاظت به نیروی انسانی آموزش‌دیده، تجهیزات اطفاء حریق مدرن و خودروهای مناسب برای اطفاء حریق در مناطق صعب‌العبور، مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی و جلب مشارکت مردم ذکر کرد.

پیمان فتاحی، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز در گفت و گو با ایسنا بر ضرورت رعایت نکات ایمنی توسط گردشگران و کشاورزان تأکید کرد.

او از جمله این نکات را رها نکردن ته سیگار، پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، خودداری از رهاسازی زباله‌ها به‌ویژه انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت، روشن نکردن آتش در داخل طبیعت و خاموش کردن کامل آتش قبل از ترک محل برشمرد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *