مشاور امنیت ملی عراق: کشور ما خطری برای هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند


در زمانه‌ای که تنش‌ها و چالش‌های امنیتی در منطقه خاورمیانه بی‌پایان به نظر می‌رسد، عراق به عنوان یکی از کشورهای کلیدی این منطقه، موضع صریح و محکمی در قبال حفظ صلح و امنیت اتخاذ کرده است. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در نشست بین‌المللی روز جهانی «مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز منجر به تروریسم» که در نیویورک برگزار شد، تأکید کرد که عراق خطری برای هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند.

تلاش‌های عراق برای بازسازی صلح و امنیت

الاعرجی در این نشست، که از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرده بود، بر استراتژی ملی دولت عراق برای مقابله با افراط‌گرایی و تقویت اقدامات صلح‌آمیز در جامعه تأکید نمود. او اشاره کرد که دولت عراق تمام تلاش خود را به کار بسته تا با اجرای این استراتژی، زمینه‌ساز بازگشت آوارگان به خانه‌های خود با فراهم‌آوری شرایط مناسب باشد.

نقش مرجعیت دینی و کمک‌های بین‌المللی در ثبات عراق

مشاور امنیت ملی عراق به فداکاری‌های نیروهای مسلح و امنیتی کشور و همچنین ایستادگی و فتوای آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت دینی شیعیان، که در کنار کمک‌های کشورهای دوست به نجات عراق از خطرات افراط‌گرایی کمک کرده‌اند، اشاره کرد.

پیشرفت‌های عراق در بازگرداندن آوارگان

الاعرجی همچنین از بازگشت بیش از ۷ هزار و ۵۵۶ نفر از خانواده‌های عراقی که از اردوگاه الهول سوریه بازگردانده شده‌اند، خبر داد و تأکید کرد که این اقدام نشان‌دهنده تعهد عراق برای بازسازی زندگی شهروندانش پس از جنگ است.

موضع عراق در قبال حوادث غزه

مشاور امنیت ملی بر موضع ثابت عراق در قبال حوادث غزه و محکومیت قتل و کشتار بی‌گناهان تأکید کرد. او اظهار داشت که عراق همچنان بر موضع خود مبنی بر محکومیت نقض حاکمیت کشور و کشتن شهروندان عراقی و حمله به نهادهای ملی استوار است.

عراق؛ کشوری در جستجوی صلح

در پایان، قاسم الاعرجی بر این نکته تأکید کرد که عراق به دنبال ایجاد خطر برای هیچ کشوری نیست و خواهان دوری از هرگونه درگیری است. این تأکید مجدد بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است.

این اظهارات نشان‌دهنده تلاش‌ها و اقدامات مستمر عراق برای تقویت ثبات و امنیت در داخل کشور و همچنین موضع مسئولانه‌اش در عرصه بین‌المللی است. عراق، با پشت سر گذاشتن دوران چالش‌برانگیز، هم‌اکنون به دنبال ایجاد فضایی امن و صلح‌آمیز برای تمامی شهروندانش و نیز همکاری مثبت با کشورهای جهان است.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *