میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است


خراسان شمالی امسال شاهد افزایش قابل توجه میزان بارش‌ها بوده است. طبق اعلام مدیرکل هواشناسی استان، میزان بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته، ۸۲ درصد افزایش یافته است.

مروری بر افزایش بارش‌های اخیر در خراسان شمالی

نوربخش، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این استان از ظهر جمعه شاهد بارش‌های بسیار خوبی بوده است که اوج آن‌ها در روز شنبه رخ داده است. وی اضافه کرد که ۹۹ درصد ایستگاه‌های هواشناسی و باران‌سنجی استان گزارش بارندگی داشته‌اند.

ثبت بارش‌های برجسته در ایستگاه‌های مختلف

بر اساس گزارش‌های رسیده، بیشترین بارش‌ها در ایستگاه‌های باران‌سنجی روستای کلات اسفراین با ۳۶ میلیمتر، سنخواست با ۳۳ میلیمتر، و زیدر در شمال شیروان و چناران شهر بجنورد با حدود ۳۰ میلیمتر ثبت شده است.

پیش‌بینی‌های هواشناسی برای روزهای آتی

داداشی، از ادامه بارش‌های بهاری به صورت متناوب تا پایان هفته خبر داد و تصریح کرد که اوج فعالیت سامانه بارشی در روزهای پایانی هفته پیش‌بینی شده است. این سامانه بارشی شامل باران، رگبار و رعد و برق خواهد بود و در برخی نقاط شاهد رگبار و رعد و برق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی خواهیم بود.

هشدارهای هواشناسی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی هشدار داد که طی این مدت، احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد. همچنین، وزش باد لحظه‌ای شدید در این هفته نیز مورد انتظار است.

میزان بارندگی سالانه و مقایسه آن با سال‌های قبل

داداشی در پایان بیان کرد که میانگین بارندگی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۳ تاکنون ۶۹.۹ میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش نشان‌دهنده تغییرات محسوس در الگوهای بارشی منطقه است و می‌تواند تأثیرات مهمی بر کشاورزی، منابع آبی و مدیریت منابع طبیعی منطقه داشته باشد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *