نانوذرات ابداعی محقق ایرانی بیماری روده را درمان می‌کند

نانوذرات ابداعی محقق ایرانی امیدی نو برای درمان بیماری‌های التهابی روده

لندن – مهر: گروهی از محققان با همکاری یک محقق ایرانی، نانوذراتی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به طور هدفمند به محل التهاب در روده رفته و پس از جراحی به بهبود بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی روده (IBD) کمک کند.

اگرچه درمان‌های پزشکی در اکثر موارد برای بیماران مبتلا به IBD موثر هستند، اما برخی از این بیماران مجبور می‌شوند در طول زندگی خود قسمتی از روده خود را با جراحی بردارند. بهبود محل اتصال دو بخش از روده (آناستوموز) پس از جراحی، به خصوص در شرایط التهاب حاد، با ریسک بالایی همراه است. عدم بهبود آناستوموز می‌تواند کشنده باشد و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته باشد.

داروهای ضد التهابی رایج ممکن است اثرات مخربی بر بهبود زخم داشته باشند. به همین دلیل، درمان‌های هدفمند بعد از عمل که از بهبود آناستوموز در بیماران مبتلا به کولیت پشتیبانی می‌کنند، ضروری است.

در این راستا، گروهی از محققان با همکاری “نازیلا کمالی”، پژوهشگر ایرانی امپریال کالج لندن، نانوذراتی را با پوشش “پکتین” و قابلیت رهاسازی کنترل شده ابداع کرده‌اند که حاوی یک واسط قوی ضد التهاب نیز است.

این نانوذرات می‌توانند از معده عبور کرده و آزادسازی موضعی پپتید درمانی را در روده بزرگ تسهیل کنند. محققان این مطالعه، نانوذرات را روی مدل جراحی موش آزمایش کردند. در این مدل، تجویز نانوذرات پس از عمل منجر به کاهش فعالیت کولیت در مرحله بعد از عمل شد.

این تحقیق نشان می‌دهد که نانوذرات ابداع شده می‌توانند به عنوان یک استراتژی درمانی امیدوارکننده و عملی برای بیماران مبتلا به IBD بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرند.

ت

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *