پاسخ «شمخانی» به ادعای اخیر «ترامپ» درباره یک تماس


در دنیای پرتلاطم سیاسی که هر روز شاهد رویدادهای جدید و گاه تکان‌دهنده‌ای هستیم، بیانیه‌ها و اظهارات مقامات به سرعت تحت ذره‌بین قرار می‌گیرند. اخیراً، اظهاراتی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، منتشر شده که در آن ادعا شده است ایران پیش از انجام حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، با آمریکا تماس گرفته است. این ادعا سریعاً واکنش‌های تندی را از سوی مقامات ایرانی به دنبال داشت.

دریابان علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر انقلاب اسلامی و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، در یک مصاحبه تفصیلی به صراحت این ادعای ترامپ را رد کرد. شمخانی تاکید کرد که هیچ تماسی قبل از این عملیات بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و این اظهارات ترامپ را «کذب محض» خواند.

به گفته شمخانی، این حمله موشکی به عنوان واکنشی به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و تعدادی دیگر از فرماندهان مقاومت انجام شد. او افزود که این حمله به گونه‌ای طراحی شده بود که امکان هرگونه پیش‌بینی و تمهیدات حفاظتی از سوی آمریکا وجود نداشته باشد، اگرچه، به دلایل روابط نزدیک ایران و عراق و رعایت ملاحظات همسایگی، نخست‌وزیر وقت عراق نیم ساعت قبل از حمله مطلع شده بود.

شمخانی همچنین به شهرت ترامپ به دروغگویی اشاره کرد و اظهار داشت که این گونه اظهارات خلاف واقع از سوی وی چیز عجیبی نیست، مخصوصاً با توجه به پرونده‌های سنگین فساد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی که ترامپ دارد.

در نهایت، شمخانی بر این نکته تاکید کرد که اگر احترامی که ترامپ مدعی آن است، در عمل وجود داشت، آمریکا نباید هزینه‌های سنگینی را برای حفاظت ویژه از افرادی چون خود او، پمپئو، بولتون و دیگر مقامات دخیل در این جنایت صرف می‌کرد.

این مقاله نه تنها به بررسی و تحلیل پاسخ شمخانی به ادعاهای ترامپ پرداخت، بلکه به عمق یافته‌های استراتژیک و تأثیرات آن بر روابط بین‌المللی اشاره کرد. در دنیایی که اطلاعات به سرعت پخش و گاهی اوقات دستکاری می‌شوند، دستیابی به حقیقت اهمیتی حیاتی دارد.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *