وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده ادامه دارد

وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده به چشم‌مان خورده و تا به حال تلاش‌های کافی برای بهبود این وضعیت انجام نشده است. با این‌حال، تخصیص بودجه مختصری که فقط 10 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به ساخت‌وساز مدارس فرسوده است، باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است.

نقد و بررسی وضعیت مدارس

در حالی که 19 درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند و بیشترین مدارس فرسوده در شهر تهران واقع شده‌اند، تخصیص اعتبارات مربوط به این بخش تنها 10 درصد از کل بودجه را شامل می‌شود. حدود 3 میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند و این امر نشان‌دهنده نیاز فوری به اقدامات جدی در زمینه بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس است.

ترکیب جغرافیایی مدارس فرسوده

تهران به عنوان پایتخت، بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که تقریباً 40 درصد مدارس دولتی این شهر دچار فرسودگی هستند. فضاهای آموزشی تهران نیازمند بازسازی و نوسازی فوری هستند.

اولویت‌بندی استان‌ها در تخصیص بودجه

استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی به‌عنوان 14 استان اولویت در مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی مدارس را دارند.

بودجه کم: توقف برنامه‌ها

در شرایط فعلی، تخصیص بخش کوچکی از بودجه سال 1402 به تخریب و بازسازی مدارس منجر به توقف برنامه‌ها شده است. این موضوع باعث ناامیدی و نگرانی اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شده است. آن‌ها معتقدند که با اعتبارات فعلی، انجام این اقدامات به بیش از 300 سال زمان نیاز دارد.

چشم‌انداز اعتبارات سالانه

مجموع اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی مدارس در سال 1402 حدود 188 میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای این سازمان 7.8 هزار میلیارد تومان است. با این حال، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تحقق این اعتبارات به حدود 22.1 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای ابلاغی به سازمان نوسازی مدارس محدود شده است.

وضعیت تخصیص اعتبارات بر اساس اولویت‌ها

بیشترین اعتبار تخصیص‌یافته مربوط به احداث، تکمیل و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و آبخوری مدارس است. این موضوع نشان‌دهنده نیاز فوری به بهبود زیرساخت‌های این حوزه است.

ترکیب وضعیت مدارس

در این گزارش، موارد مختلف وضعیت مدارس مورد بررسی قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد چقدر این مدارس نیاز به تداوم و توجه دولت دارند. از جمله این موارد می‌توان به مدارسی که فاقد آب آشامیدنی یا آبخوری مجزا هستند، اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده نیازمند توجه فوری و تخصیص بودجه مناسب است. با افزایش تخصیص بودجه به این بخش، می‌توان بهبود وضعیت مدارس را تضمین کرده و به دانش‌آموزان کشور امکان یادگیری در محیط‌های بهتر و بهداشتی را فراهم کرد.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *