تحولی بنیادین در نظام آموزشی: برنامه‌های درسی کشور ساماندهی می‌شوند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب طرحی جامع در این شورا خبر داد که به ساماندهی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی کشور منجر خواهد شد. این اقدام مهم، گامی اساسی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ایجاد انسجام و هماهنگی در محتوای آموزشی است.

محمود امانی طهرانی با تشریح ابعاد این طرح تحول‌آفرین گفت: “طرحواره سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دربرگیرنده یک نظام جامع از شایستگی‌ها خواهد بود که به عنوان قوام‌بخش و نقطه اشتراک تمامی برنامه‌های درسی عمل خواهد کرد. به عبارت دیگر، اهداف، مهارت‌ها، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های گوناگون در دروس مختلف به شکلی متحد و هم‌راستا تعریف خواهند شد که این مهم، از اهداف اصلی و همیشگی سند تحول بنیادین به شمار می‌رود.”

وی با اشاره به اقدامات مثبت و رو به جلوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این زمینه افزود: “نشانه‌های اولیه این تحول در سال جاری و در مدارسی که به عنوان گروه آزمایشی این طرح در نظر گرفته شده‌اند، نمایان خواهد شد.” این مرحله آزمایشی، امکان ارزیابی و اصلاح احتمالی طرح را پیش از اجرای سراسری آن فراهم می‌سازد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد که در این چارچوب جدید، فرآیند یادگیری بر اساس صلاحیت‌های شش‌گانه تربیت تمام ساحتی شکل خواهد گرفت. وی این شش ساحت را شامل “اعتقادی، عبادی و اخلاقی”، “زیستی و بدنی”، “اجتماعی و سیاسی”، “اقتصادی و حرفه‌ای”، “علمی و فناوری” و “زیبایی‌شناختی و هنری” برشمرد و خاطرنشان کرد: “تجمیع این ساحت‌های تربیتی، تربیت متوازن و متعادلی را که مد نظر نظام آموزشی است، محقق می‌سازد.” این رویکرد جامع، دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف شخصیتی و برای ایفای نقش موثر در جامعه آماده می‌کند.

امانی طهرانی در ادامه توضیح داد: “برای تحقق تربیت در این ساحت‌های گوناگون، مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها، نگرش‌ها و صلاحیت‌های پایه شناسایی شده‌اند که به عنوان فصل مشترک برنامه‌های درسی در تمامی مقاطع ایفای نقش خواهند کرد.” این امر سبب می‌شود تا یک پیوستگی منطقی و هدفمند در طول دوران تحصیل دانش‌آموزان ایجاد شود و از گسستگی محتوای آموزشی جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه تمامی دوره‌های تحصیلی به تدریج از نتایج این طرح بهره‌مند خواهند شد، اظهار داشت: “آثار این ساماندهی به مرور در دوره‌های مختلف و در مواد آموزشی گوناگون آشکار خواهد شد. در حال حاضر، بیشترین تمرکز و تلاش بر این است که دوره اول ابتدایی، محتوای آموزشی مناسب و همسو با این رویکرد جدید را تولید و عرضه کند.” این اولویت‌بندی نشان از اهمیت دوره ابتدایی به عنوان زیربنای نظام آموزشی و شکل‌گیری پایه‌های اساسی یادگیری در دانش‌آموزان دارد.

ساماندهی برنامه‌های درسی، نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند به کاهش حجم مطالب درسی، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای فعالیت‌های پرورشی و خلاقانه، و همچنین افزایش انگیزه و یادگیری عمقی در دانش‌آموزان منجر شود. این تحول بنیادین، نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای نظام آموزشی کشور و تربیت نسلی توانمند و آگاه خواهد بود. کارشناسان آموزشی بر این باورند که اجرای دقیق و اصولی این طرح، می‌تواند گامی بلند در جهت تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش و پاسخگویی به نیازهای جامعه فردا باشد.

مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *