جانشین رئیس پلیس راهور فراجا بر اهمیت نصب حفاظ جانبی بر کامیونها به منظور جلوگیری از تصادفات مرگبار تأکید کرد. این اقدام ساده اما حیاتی میتواند جان بسیاری از سرنشینان خودروهای سواری را در حوادث رانندگی نجات دهد.
سردار حسن مؤمنی با اشاره به تفاوت ارتفاع کامیونها و خودروهای سواری، توضیح داد که در هنگام برخورد، خودروهای سواری اغلب به زیر کامیون کشیده میشوند. این وضعیت، که به “زیرگیری” معروف است، معمولاً منجر به فوت تمامی سرنشینان خودرو میشود. وی تأکید کرد که نصب حفاظ جانبی در اطراف کامیونها میتواند از این اتفاق فاجعهبار جلوگیری کند. این حفاظها، عملاً مانع از ورود خودروهای سواری به زیر بدنه کامیون در هنگام تصادف میشوند و به این ترتیب، شدت آسیبها و تلفات را به طرز چشمگیری کاهش میدهند.
نقش کمیسیون ایمنی راهها در پیشگیری از تصادفات
سردار مؤمنی در ادامه به وظایف کمیسیون ایمنی راهها اشاره کرد و خواستار عملکرد مؤثرتر این نهاد در سیاستگذاریهای کلان حوزه حمل و نقل و پیشگیری از تصادفات شد. او ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون، طرحهای مختلفی را تصویب و به مرحله اجرا برساند تا از وقوع تصادفات جلوگیری شود. وی از عدم اجرای برخی مصوبات و یا به نتیجه نرسیدن آنها گلایه کرد و این موضوع را مانعی در مسیر کاهش آمار تصادفات دانست.
مسئولیت جمعی در کاهش حوادث رانندگی
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرد که کاهش تصادفات تنها بر عهده پلیس راهور نیست، بلکه بیش از ۳۰ دستگاه و نهاد از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این زمینه مسئولیت دارند. وی تصریح کرد: “کمیسیون ایمنی راهها باید این دستگاهها را پای کار بیاورد تا هر یک با انجام وظایف قانونی خود، در کاهش تصادفات مؤثر واقع شوند.”
یکی از مصوبات مهم این کمیسیون، که متأسفانه تاکنون به طور کامل اجرایی نشده، همین نصب حفاظ جانبی برای کامیونها بوده است. مؤمنی با اشاره به اینکه هزینه نصب این حفاظها در مقایسه با جان انسانها ناچیز است، ابراز امیدواری کرد که با عملکرد بهتر کمیسیون ایمنی راهها، شاهد کاهش چشمگیر آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در کشور باشیم. اجرای کامل و سریع این مصوبه، میتواند گامی بزرگ در جهت ارتقای ایمنی جادهها و حفاظت از جان هموطنان باشد.