سایه عود سرطان: چرا برخی از این بیماری هولناک دوباره سر بر می‌آورند؟

تشخیص سرطان، زندگی انسان را دگرگون می‌کند و طیف وسیعی از نگرانی‌ها را در مورد سلامتی به وجود می‌آورد. در میان این نگرانی‌ها، ترس از بازگشت و عود مجدد سرطان یکی از بزرگترین دغدغه‌های بازماندگان این بیماری است. با این حال، مدیریت این ترس و اضطراب، بخش مهمی از فرآیند درمان و حفظ روحیه بیمار تلقی می‌شود.

علل عود سرطان

ممکن است در حالی که درمان اولیه با موفقیت انجام شده و تومور از بین رفته باشد، تعداد اندکی از سلول‌های سرطانی در بدن باقی بمانند. این سلول‌های خاموش، با گذشت زمان می‌توانند دوباره جان گرفته و رشد کنند و علائم بیماری را آشکار سازند.

عود سرطان، به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن پس از یک دوره بهبودی، بیماری مجدداً فعال می‌شود. این بازگشت می‌تواند در عرض چند روز، ماه و یا حتی سال‌ها پس از درمان اولیه رخ دهد. نوع جدید سرطان عود کرده، همان نوع سرطان اولیه است اما گاهی اوقات در بخش دیگری از بدن و از طریق فرآیندی به نام متاستاز، رشد می‌کند.

دلایل دقیق بازگشت سرطان به نوع سرطان و روش‌های درمانی که بیمار دریافت کرده است، بستگی دارد. تحقیقات برای شناسایی ژن‌های مرتبط با عود سرطان همچنان ادامه دارد و یافته‌های این مطالعات در نهایت می‌تواند به پزشکان در برنامه‌ریزی درمان‌های هدفمند برای افراد در معرض خطر، کمک کند.

افزایش آمار سرطان در جهان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده که بار سرطان در سطح جهان رو به افزایش است و این آژانس بین‌المللی، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، شاهد رشد ۷۷ درصدی موارد ابتلا به این بیماری در سراسر دنیا باشیم.

یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در این باره می‌گوید: “نظرسنجی جهانی جدید این سازمان، نابرابری‌های عمده و فقدان حمایت‌های مالی در زمینه سرطان را در سراسر جهان آشکار می‌کند. به ویژه در کشورهای کم‌درآمد، افراد به مراقبت‌های اولیه سرطان نیز دسترسی ندارند.”

احتمال عود سرطان چقدر است؟

خطر بازگشت این بیماری در بین انواع مختلف سرطان و همچنین زیرگروه‌های هر نوع، متفاوت است. با این حال، به گزارش نشریه تخصصی “مدیکال اکسپرس”، غربالگری‌های منظم و روش‌های درمانی جدید، منجر به کاهش قابل توجه میزان عود برای بسیاری از سرطان‌ها شده است. به عنوان مثال، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ میلادی، شاهد کاهش ۳۱ تا ۶۸ درصدی خطر عود سرطان روده بزرگ بوده‌ایم.

مهم است به خاطر داشته باشید که تنها تیم درمانی هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط خاص او، خطر بازگشت سرطان را به طور دقیق ارزیابی کند.

به گفته متخصصان، در بیشتر انواع سرطان، احتمال عود بیماری در سه سال اول پس از بهبودی، به بالاترین حد خود می‌رسد. دلیل این امر آن است که سلول‌های سرطانی باقی‌مانده که در برابر درمان‌ها مقاوم بوده‌اند، در این بازه زمانی بیشتر احتمال دارد که شروع به رشد کنند. پس از گذشت سه سال از شروع بهبودی، نرخ عود برای بیشتر سرطان‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، به این معنی که با هر روز که می‌گذرد، خطر بازگشت بیماری نیز کمتر می‌شود.

در همین حال، هر روز شاهد پیشرفت‌های جدید در زمینه تحقیقات سرطان و تولید داروهای جدید برای این بیماری هستیم که امید به درمان‌های مؤثرتر و نجات جان انسان‌های بیشتری را افزایش می‌دهد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *