بانک‌های مرکزی جهان با وجود قیمت‌های بالا، همچنان به طلا اعتماد دارند

## طلا، گنجینه بانک‌های مرکزی جهان: از نوسانات قیمت تا تقاضای بالا

بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، بانک‌های مرکزی جهان در حال حاضر مالک بیش از 1.16 میلیارد اونس طلا هستند که ارزش کل آن به 3 تریلیون دلار می‌رسد. این میزان حدود 19 درصد از کل ذخایر طلا و ارز خارجی بانک‌های مرکزی جهان، که 15.45 تریلیون دلار است، را تشکیل می‌دهد.

با وجود کاهش سهم دلار آمریکا در ذخایر بانک‌های مرکزی طی دهه گذشته، این ارز همچنان به عنوان دارایی ذخیره اصلی شناخته می‌شود. دلار آمریکا با 6.7 تریلیون دلار، 43 درصد از ذخایر طلا و ارز خارجی جهان را در اختیار دارد.

طلا در جایگاه دوم با 19.8 درصد قرار دارد. پس از آن یورو با 14.7 درصد، ین ژاپن با 4.2 درصد، پوند انگلیس با 3.7 درصد، دلار کانادا با 1.9 درصد، دلار استرالیا با 1.7 درصد و رنمینبی-یوآن- چین با 1.6 درصد قرار دارند.

افزایش سهم طلا در ذخایر بانک مرکزی ناشی از خرید 305 میلیون اونس طلا توسط بانک‌های مرکزی طی 15 سال گذشته است. قیمت طلا در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود، یعنی 2685 دلار در هر اونس، رسید و در آغاز هفته جاری (7 اکتبر) اندکی به 2653 دلار کاهش یافت.

عوامل مختلفی مانند تنش‌های خاورمیانه، جنگ جاری در اوکراین، تحریم‌های جهانی علیه روسیه و تنش‌های ایالات متحده و چین باعث افزایش علاقه و سرمایه گذاری در طلا شده‌اند. خریدهای قابل توجهی از سوی بانک‌های مرکزی چین، روسیه و ترکیه طی چند سال گذشته نیز به تقویت این فلز گرانبها کمک کرده است.

با توجه به نوسانات شدید قیمت طلا، تحلیلگران انتظار دارند سهم این فلز در ذخایر بانک‌های مرکزی جهانی در هفته‌های آینده با نوساناتی همراه باشد. کاهش نرخ بهره و تضعیف ارزش دلار آمریکا نیز از دیگر عوامل موثر بر افزایش تقاضا برای طلا هستند.

با وجود اهمیت طلا به عنوان یک دارایی پولی، پیش بینی روند قیمت آن دشوار است. در آغاز سال، انجمن بازار شمش لندن از بیش از 20 فروشنده و تحلیلگر فلزات گرانبها درباره قیمت طلا نظرخواهی کرد. تنها یکی از آنها قیمت 2500 دلار در هر اونس را پیش بینی کرد، در حالی که برخی دیگر آن را در حدود 2300 دلار آمریکا تخمین زدند.

بانک‌های سوئیسی به توصیه سرمایه‌گذاری بلند مدت در طلا به مشتریان خود ادامه می‌دهند. جفری کریستین، تحلیلگر، اظهار کرده است که پس از افزایش قیمت طلا از کمتر از 2000 دلار در هر اونس در فوریه، بانک‌های مرکزی خریدهای خود را کاهش داده‌اند.

شرکت‌های جواهرسازی در هند، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور و دیگر کشورها تحت فشار زیادی برای مقابله با قیمت گزاف طلا قرار دارند. تحلیلگران می‌گویند بسیاری از شرکت‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات نهایی خود، از ترکیبی از طلا، نقره و پلاتین با قیمت ارزانتر در طرح‌های جواهرات خود استفاده می‌کنند.

بازار طلا در هند، دومین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان پس از چین، همچنان مورد توجه قرار دارد. پس از کاهش تعرفه واردات طلا از 15 درصد به 6 درصد توسط دولت فدرال در ماه جولای، تقاضا برای این فلز در آستانه فصل جشن‌های پایان سال افزایش یافته است.

مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *