توسعه آموزش و پرورش ایلام با همکاری جهاد دانشگاهی؛ ایجاد مرکز آینده‌پژوهی در دستور کار قرار گرفت

در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت استان ایلام، رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی، زمینه‌های جدید همکاری را بررسی کردند. یکی از پیشنهادات مهم در این نشست، راه‌اندازی «مرکز آینده‌پژوهی تعلیم و تربیت» بود؛ مرکزی که بتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نسل امروز باشد.

آموزش نسل جدید نیازمند فراتر رفتن از انتقال اطلاعات است

محمد پاکزاد، رئیس جهاد دانشگاهی استان ایلام، با اشاره به تحولات سریع اجتماعی و فرهنگی، عنوان کرد: نظام آموزشی باید از الگوی سنتی آموزش صرف عبور کند و به سمت پرورش هوش‌های چندگانه، تقویت مهارت‌های زندگی و تعمیق هویت فرهنگی دانش‌آموزان حرکت کند. وی با تأکید بر اهمیت همکاری مشترک با آموزش و پرورش، سه محور اصلی این تعاملات را آموزشی، پژوهشی و فرهنگی معرفی کرد.

اقدامات پیشنهادی برای ارتقای آموزش استان

پاکزاد، توسعه دوره‌های توانمندسازی معلمان، آموزش مهارت‌های نرم، زبان‌های خارجی، سواد مالی و کارآفرینی را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دانست. وی همچنین اجرای آزمون‌های استخدامی، طراحی رویدادهای نوآورانه آموزشی، اجرای مطالعات نیازسنجی در مناطق محروم، و بهره‌گیری از مرکز افکارسنجی ایسپا برای پایش نظرات فرهنگیان و دانش‌آموزان را ضروری خواند. برگزاری جشنواره‌هایی با محور هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز بخشی از اهداف فرهنگی این همکاری اعلام شد.

تمرکز بر پرورش ابعاد مختلف هوش و شخصیت دانش‌آموزان

رئیس جهاد دانشگاهی ایلام اظهار داشت: آموزش امروز باید در جهت تقویت هوش شناختی (IQ)، هیجانی (EQ)، معنوی (SQ) و تاب‌آوری روانی (AQ) باشد تا معلمان و دانش‌آموزان بتوانند در مواجهه با تغییرات سریع جامعه، با انعطاف، خلاقیت و تعهد عمل کنند.

استفاده از ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی برای اصلاح ساختار آموزشی

ایرج زینی‌وند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام، ضمن تقدیر از ظرفیت‌های فنی و تخصصی جهاد دانشگاهی، این نهاد را یاری‌گر مهمی برای غلبه بر چالش‌های نظام آموزشی دانست. وی خاطرنشان کرد: نگاه علمی به فرآیند آموزش، راهی برای ارتقای کیفیت و تطابق بهتر خدمات با نیازهای واقعی جامعه است.

تدوین نقشه راه مشترک برای همکاری‌های اجرایی

در پایان این نشست، طرفین بر ضرورت تشکیل یک کارگروه مشترک اجرایی تأکید کردند تا فرآیند تدوین تفاهم‌نامه همکاری به‌زودی نهایی و امضا شود. این تفاهم‌نامه می‌تواند نقشه راه یک‌ساله‌ای برای اجرای پروژه‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تعریف کند.

مجله خبری تحلیلی تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *