تولید ۱۵ میلیون لیتری بنزین در پالایشگاه آبادان

با تلاش شبانه‌روزی متخصصان ایرانی، تولید بنزین در پالایشگاه آبادان به 17 میلیون لیتر در روز رسید و برنامه‌ریزی برای رفع ناترازی گازوئیل نیز در دستور کار است.

حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، اظهار داشت: جوانان متخصص و توانمند پالایشگاه آبادان، موتور پیشران این مجموعه در مسیر تحقق منویات ایشان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه پس از مهار شیوع ویروس کرونا با ناترازی بنزین در کشور روبرو شدیم، افزود: در پالایشگاه نفت آبادان تصمیم گرفتیم با افزایش تولید، این ناترازی را به حداقل برسانیم.

قیم با اشاره به ظرفیت 520 هزار بشکه‌ای این پالایشگاه، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ساخت یک پالایشگاه جدید 120 هزار بشکه‌ای به چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و سال‌ها زمان نیاز دارد، متخصصان پالایشگاه آبادان توانستند پیش از بهره‌برداری از فاز 2، بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را رقم بزنند.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با اشاره به تولید 8.8 میلیون لیتر بنزین در روز در سال 1400، گفت: این رقم در سال 1401 به 11 میلیون لیتر و در نهایت در سال 1402 به 15 میلیون لیتر در روز رسید.

وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب افزایش سود پالایشگاه نیز شده است، اظهار داشت: در حالی که در سال 98 با 940 میلیون دلار زیان روبرو بودیم، این رقم در سال 99 به 16 میلیون دلار سوددهی تبدیل شد و در سال 1400 به 425 میلیون دلار (معادل 10.5 هزار میلیارد تومان) و در سال 1402 به 12 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

قیم در ادامه به دیگر دستاوردهای پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: جذب و پرورش نیروهای مستعد، افزایش تنوع محصولات پالایشی از 11 به 24 محصول، کسب مقام نخست در بورس کالا و انرژی در سال 1402، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، صادرات فرآورده‌های نفتی، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق، آغاز صادرات دریایی گاز مایع برای اولین بار در تاریخ 110 ساله این پالایشگاه، دریافت مجوز صادرات زمینی گاز مایع و کسب درآمد 10 تا 20 میلیون دلاری از این محل، آغاز عملیات اجرایی بخش دوم فاز 2 با استفاده از منابع حاصل از فروش مازاد محصولات پالایشگاه، راه‌اندازی واحد هیدروکراکر تا 2 ماه آینده و افزایش 4 میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل از جمله این دستاوردها هستند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای فاز 4 پالایشگاه آبادان با هدف ارتقای کیفی نفت کوره و نوسازی واحدهای قدیمی با فناوری ایرانی خبر داد و گفت: این اقدامات تا 50 تا 70 درصد میزان آب مصرفی پالایشگاه را کاهش خواهد داد.

با اقدامات جهادی و ابتکاری متخصصان ایرانی در پالایشگاه آبادان، ضمن افزایش تولید بنزین و رفع ناترازی در این بخش، شاهد گام‌های بلندی در مسیر خودکفایی و رونق تولید در صنعت نفت کشور هستیم.sharemore_vert

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *