جزییات کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا از تفکیک گواهینامه موتورسیکلت‌ها به چهار دسته خبر داد و گفت: از زمستان امسال افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت‌های سبک اقدام کنند.

سرهنگ احمد کرمی اسد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر وضعیت گواهینامه در انواع موتورسیکلت، اظهار داشت: صدور انواع گواهینامه رانندگی در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسیده بود که در آن برای تمامی موتورسیکلت‌ها فقط یک نوع گواهینامه تعریف شده بود. متقاضیان با حداقل سن ۱۸ سال و داشتن سلامت جسمی، روحی و روانی می‌توانستند پس از طی آموزش‌های نظری و عملی و قبولی در آزمون‌ها، گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گواهینامه موتورسیکلت به چهار نوع “الف میم”، “الف ۱”، “الف ۲” و “الف” تفکیک شده است، افزود: این مصوبه یک سال پس از تصویب، یعنی در زمستان ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد. در این مدت پلیس راهور و سایر سازمان‌های ذیربط موظف هستند که زیرساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن آن آماده کنند.

کدام موتورسیکلت‌ها، کدام گواهینامه‌ها؟

  • گواهینامه “الف میم” و “الف ۱”: متقاضیان دریافت این دو گواهینامه که مختص موتورسیکلت‌های سبک است، باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند. شرط دیگر، طی کردن دوره‌های آموزش عملی و ارائه گواهی سلامت جسمی و روحی و روانی است.
  • گواهینامه “الف ۲”: حداقل سن برای دریافت این گواهینامه که مشابه شرایط فعلی است، ۱۸ سال است.
  • گواهینامه “الف”: بالاترین رتبه گواهینامه موتورسیکلت محسوب می‌شود. متقاضی باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد و دو سال از تاریخ گواهینامه موتورسیکلت “الف ۲” او گذشته باشد.

سایر نکات:

  • در یک بازه زمانی قبل از اجرای این طرح، آموزشگاه‌های مجاز به آموزش متقاضیان توجیه خواهند شد.
  • ظاهر گواهینامه‌ها تفاوتی ندارد و فقط پایه‌ها مجاز بودن راننده را تعیین می‌کنند.
  • در روزهای آینده گواهینامه دو زبانه چاپ خواهد شد که افراد دارای مهارت رانندگی با انواع موتورسیکلت می‌توانند آن را دریافت کنند.

با اجرای این طرح، شاهد نظم و انضباط بیشتری در تردد موتورسیکلت‌ها و کاهش تصادفات رانندگی خواهیم بود.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *