چهلمین جشنواره موسیقی فجر با نوآوریهایی در بخش داوری، گامی مهم در جهت حمایت از ترانهسرایان مستقل برداشته است. برای اولین بار در این دوره، ترانهسرایان امکان ارسال آثار خود بهصورت مستقل را داشته و آثارشان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
عبدالجبار کاکایی، داور و مشاور بخش موسیقی و ترانه، این تغییر را یک اقدام مثبت دانسته و بر اهمیت توجه به ترانهسرایان در ارتقای کیفیت آثار موسیقی تأکید کرده است. وی با اشاره به کیفیت بالای برخی از آثار ارسالی، ابراز امیدواری کرده که این رویه در دورههای آینده نیز ادامه یابد.
کاکایی همچنین به کمبود آثار ارسالی به جشنواره اشاره کرده و بر لزوم ایجاد ارتباط بیشتر با موسسات موسیقی و ترغیب آنها به شرکت در جشنواره تأکید کرده است. وی معتقد است که در دورههای گذشته، تمرکز داوری بر روی آثار تولید شده در دفتر موسیقی بوده و همین امر باعث دلسردی سایر ترانهسرایان شده است.
در این دوره از جشنواره، ۹ اثر به بخش ترانه ارسال شده است. کاکایی با اشاره به دو نوع ترانه، یعنی ترانههایی که پیش از تولید موسیقی خلق میشوند و ترانههایی که با موسیقی تلفیق میشوند، بر اهمیت هر دو نوع ترانه تأکید کرده و خواستار توجه بیشتر به کیفیت کلام در آثار موسیقی شده است.
با توجه به تغییرات ایجاد شده در این دوره از جشنواره، انتظار میرود که در آینده شاهد رشد و شکوفایی بیشتر ترانهسرایی در ایران باشیم و آثار باکیفیتتری در جشنوارههای موسیقی ارائه شود.