دیسک کمر با نانوذرات قابل درمان شد: امیدی نو برای مبتلایان

دانشمندان با استفاده از نانوذرات حامل DNA موفق به ترمیم بافت آسیب‌دیده دیسک کمر در موش‌های آزمایشگاهی شده‌اند و این امر امید به درمان دیسک کمر با استفاده از فناوری نانو را در انسان‌ها زنده کرده است.

در این روش، نانوذرات مهندسی شده با استفاده از سلول‌های بافت پیوندی به نام فیبروبلاست، ماده‌ای ژنتیکی را به دیسک‌های آسیب‌دیده حمل می‌کنند که منجر به تولید پروتئینی ضروری برای رشد بافت می‌شود.

تزریق این نانوحامل‌ها به موش‌های مبتلا به دیسک کمر، پس از ۱۲ هفته، به طور قابل توجهی یکپارچگی ساختاری و عملکرد دیسک‌ها را بازیابی و علائم کمردرد را در آنها کاهش داده است.

به گفته دوینا پورمزور والتر، استادیار مهندسی زیست‌پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو، این روش جدید که “ژن‌درمانی دیسک بین مهره‌ای” نامیده می‌شود، می‌تواند جایگزینی موثر برای داروهای مسکن در افراد مبتلا به کمردرد باشد.

ناتالیا هیگویتا-کاسترو، استادیار مهندسی زیست‌پزشکی و جراحی عصبی در دانشگاه ایالتی اوهایو، معتقد است که این روش می‌تواند به طور همزمان با عمل جراحی برای افزایش شانس بهبودی بیمار انجام شود.

نتایج این تحقیق که در مجله Biomaterials منتشر شده است، راه را برای انجام مطالعات بیشتر و آزمایش این روش درمانی نوین در انسان‌ها هموار می‌کند.

این پیشرفت علمی می‌تواند خبر بسیار خوبی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان باشد که از کمردرد ناشی از دیسک کمر رنج می‌برند و به دنبال راه‌های درمانی جدید و موثر هستند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *