زنگ خطر افزایش سرطان روده بزرگ در ایران


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به شیوع در حال افزایش سرطان روده بزرگ در ایران، به جامعه پزشکی و عموم مردم هشدار داد. امیر صادقی، فوق تخصص گوارش و کبد، از افزایش قابل توجه موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ خبر داده و تاکید کرد که این وضعیت نیازمند توجه و اقدام فوری است.

شیوع پولیپ‌های روده و ضرورت غربالگری

صادقی به موضوع پولیپ‌های روده اشاره کرد و بیان داشت که این ضایعات پیش‌سرطانی در افراد بالای ۵۰ سال دارای شیوع ۲۵ درصدی هستند. او بر اهمیت برنامه‌های غربالگری تاکید و اعلام کرد که بدون این تدابیر، احتمال ابتلای یک نفر از هر ۲۰ نفر به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

افزایش ابتلا در افراد زیر ۵۰ سال

این فوق تخصص گوارش و کبد همچنین نگرانی‌های خود را از افزایش ابتلاء به سرطان روده بزرگ در افراد جوان‌تر از ۵۰ سال ابراز داشت. به گفته وی، این امر زنگ خطری جدی برای جامعه است و نیازمند اقدامات پیشگیرانه و فوری است.

مقایسه بیماری‌های گوارشی با کوه یخ

صادقی، بیماری‌های گوارشی را با کوه یخ مقایسه کرده و اظهار داشت که بسیاری از این بیماری‌ها تنها در قسمت کوچکی از آنها آشکار می‌شوند، در حالی که حجم عمده آنها زیر سطح قابل مشاهده نیست.

توصیه‌های غربالگری برای جمعیت هدف

او تاکید کرد که تمام جمعیت ۴۵ تا ۷۵ ساله باید تحت برنامه‌های غربالگری روده بزرگ قرار گیرند. این غربالگری می‌تواند به صورت تست‌های مدفوع یا کولونوسکوپی انجام شود، به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند.

اهمیت توجه به سابقه خانوادگی

صادقی به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند، هشدار داد و توصیه کرد که این افراد باید با دقت بیشتری تحت غربالگری قرار گیرند و از کولونوسکوپی به عنوان روش غربالگری استفاده کنند.

نتیجه‌گیری و فراخوان به اقدام

با توجه به افزایش شیوع سرطان روده بزرگ در ایران، اهمیت غربالگری و پیگیری‌های پزشکی به عنوان راهکارهای کلیدی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری مورد تاکید قرار گرفته است. جامعه و مسئولین بهداشتی و درمانی باید به این هشدارها توجه کنند تا بتوانند از افزایش بیشتر این بیماری خطرناک پیشگیری کنند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *