مدودف: قطعا اوکراین متعلق به روسیه است


در تازه‌ترین اظهاراتی که توسط دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه و یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین مطرح شد، تاکیدی مجدد بر این موضوع گذاشته شد که اوکراین بخشی لاینفک از روسیه محسوب می‌شود. مدودف در سخنان خود در جنوب روسیه، اعلام کرد که روسیه به عملیات نظامی خود علیه اوکراین ادامه خواهد داد تا زمانی که طرف مقابل تسلیم شود. او این موضع را با استناد به آنچه بخش‌های تاریخی روسیه خواند، مطرح کرد و افزود که این مناطق باید «به خانه بازگردند.»

نقشه‌ای که اوکراین را محصور نشان می‌دهد

مدودف در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که پشت سرش نقشه‌ای از اوکراین قرار داشت که این کشور را به عنوان منطقه‌ای کوچک‌تر و محصور در خشکی نشان می‌داد. این نقشه، روسیه را به عنوان کنترل‌کننده‌ی خط ساحلی شرق، جنوب و دریای سیاه به تصویر می‌کشد.

موضع گیری‌های قاطعانه در برابر زلنسکی

در ادامه، مدودف با رد هرگونه امکان مذاکره صلح با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور فعلی اوکراین، تاکید کرد که هر دولت آینده‌ای در اوکراین باید واقعیت‌های جدید میدانی را به رسمیت بشناسد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها میان روسیه و غرب، به ویژه ایالات متحده، به بالاترین سطح خود از زمان بحران موشکی کوبا رسیده است.

تنش‌ها با اتحادیه اروپا

مدودف همچنین از اخراج سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه سخن گفت و این اقدام را پیشنهاد کرد. او امتناع این سفیران از گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مورد مداخله در انتخابات روسیه را به چالش کشید و تاکید کرد که این رفتار کاملاً در تضاد با اصول وجودی نمایندگی‌های دیپلماتیک و ماموریت‌های سفیران است. مدودف در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که سفرای اتحادیه اروپا باید از روسیه اخراج شوند و سطح روابط دیپلماتیک باید کاهش یابد. او این دیپلمات‌ها را به عنوان «ابله‌های سیاسی» نامید که وظایف واقعی خود را درک نمی‌کنند.

هشدارهای لاوروف به اتحادیه اروپا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در یک مراسم ویژه برای جوانان در شهر سیریوس در دریای سیاه، اعلام کرد که مسکو نمایندگان اتحادیه اروپا را برای نشستی دعوت کرده بود تا به آن‌ها نسبت به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی روسیه هشدار دهد. لاوروف توضیح داد که مقامات روسیه مطالب زیادی در مورد حمایت خارجی از اپوزیسیون در روسیه جمع‌آوری کرده‌اند و از سفرا خواسته بود تا از چنین فعالیت‌هایی اجتناب کنند.

نتیجه‌گیری

این تنش‌ها و اظهارنظرات قاطعانه از سوی مقامات روسیه نشان‌دهنده‌ی عمق اختلافات میان روسیه و غرب است. با این حال، مدودف و لاوروف به طور واضح تاکید دارند که روسیه آماده است تا برای دفاع از منافع و تمامیت ارضی خود، به هر اقدامی دست بزند.

اخبار روز را در مجله خبری تحلیلی تدبیرگران دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *