گل، بلای جان جوانان: هشدار معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از افزایش نگران‌کننده مصرف ماده مخدر گل، به خصوص در بین جوانان، خبر داد.

عباس آزادی با اشاره به عوارض خطرناک و اعتیادآور این ماده مخدر، گفت: مصرف گل در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، قرمزی چشم، خشکی دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد، عدم تمرکز، عدم تعادل، پرخوری، خواب‌آلودگی و افسردگی شود.

وی افزود: در بلندمدت نیز، مصرف گل می‌تواند به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات روزمره، افزایش رفتارهای پرخطر، مشکلات ریوی و سرطان و همچنین زمینه‌سازی برای بروز اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، روان‌پریشی و خودکشی منجر شود.

آزادی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ مرکز ترک اعتیاد در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ارائه خدمات می‌پردازند، گفت: تعرفه درمان با متادون، شربت اپیوم و بوپرنورفین در مراکز درمانی دولتی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای است.

وی همچنین از فعالیت تیم‌های متخصص شامل پزشک عمومی آموزش دیده، یا یک روان‌پزشک به همراه پرستار و روانشناس دوره دیده و مددکار اجتماعی در این مراکز خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه بر لزوم آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر در خصوص عوارض خانمان‌سوز مواد مخدر، به ویژه مخدرهای صنعتی، از سوی خانواده‌ها و در سطح جامعه تاکید کرد.

آزادی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در این زمینه، از آنها خواست تا در آگاه‌سازی مردم از عوارض خطرناک و آسیب‌زای مصرف مواد مخدر، به ویژه گل، تلاش کنند.

گفتنی است که ماده مخدر گل به دلیل توهم‌زا بودن و سهولت دسترسی، به ویژه در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

این ماده مخدر می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامت جسم و روان افراد، به خصوص جوانان، داشته باشد.

لذا لازم است خانواده‌ها و مسئولان با اتخاذ تدابیر لازم، از گرایش جوانان به این ماده مخدر خطرناک جلوگیری کنند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *