خطر انقراض ۷ گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد


در استان کهگیلویه و بویراحمد، خطر انقراض ۷ گونه گیاهی به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی این استان، اخیراً در گفت‌وگو با خبرنگاران از وضعیت بحرانی این گیاهان خبر داده و بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای حفاظت از این گونه‌های در معرض خطر تاکید کرده است.

گونه‌های گیاهی در خطر

گیاهانی نظیر بیلهر، تره، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی، آنغوزه و باریجه در لیست گیاهان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این گیاهان که بخشی از تنوع زیستی بی‌نظیر استان به شمار می‌روند، به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی با خطر جدی مواجه هستند.

اقدامات پیشگیرانه

به گفته جاویدبخت، اقداماتی نظیر مسدودسازی جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سوق دادن نیروها به سمت مناطق بحرانی از حیث تخریب گیاهان مرتعی، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از ریشه کنی این گیاهان انجام شده است.

تقویت نقش مرتع‌داران

استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه در مناطقی چون گُرگو، دلی گردو و میان تنگان، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به حفاظت از این گیاهان کمک کند. همچنین، اعمال مقررات قانونی برای جلوگیری از تخریب بیشتر این مناطق ضروری است.

فرهنگ‌سازی و آموزش

برای حفاظت از این گیاهان، نیاز به فرهنگ‌سازی عمیق و آموزش جوامع محلی وجود دارد. آموزش زمان و میزان بهره‌برداری مناسب از گیاهان مرتعی، می‌تواند در پایداری این منابع طبیعی نقش به‌سزایی داشته باشد.

پیامدهای قانونی

جاویدبخت تاکید کرد که عواقب قانونی و میزان جرایم برای ریشه‌کنی گیاهان مرتع باید به طور گسترده‌ای اطلاع‌رسانی شود تا از این طریق، افراد بیشتری به حفاظت از این منابع مهم طبیعی ترغیب شوند.

نتیجه‌گیری

حفاظت از گیاهان در حال انقراض استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها برای حفظ تنوع زیستی منطقه بلکه به عنوان بخشی از میراث طبیعی کشور اهمیت دارد. با توجه به تهدیدات جدی، نیاز است تا دولت، سازمان‌های غیردولتی، جوامع محلی و تمامی ذینفعان در جهت حفاظت از این گونه‌های گیاهی به طور فعال همکاری نمایند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *