استاد دانشگاه و شاعر برجسته، عزیز شبانی، درگذشت

استاد عزیز شبانی، شاعر و استاد دانشگاه، در سن 72 سالگی درگذشت.

محمد ولی‌زاده، روزنامه‌نگار، نویسنده و دوست نزدیک این شاعر، با تایید این خبر به ایسنا گفت: دکتر شبانی در دو سال گذشته با بیماری سرطان پروستات دست و پنجه نرم می‌کرد و بارها در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود. با وجود اینکه در دوره‌ای وضعیت ایشان رو به بهبودی بود، متاسفانه در دو هفته گذشته بیماری ایشان پیشرفت کرد و تغییر داروها نیز موثر واقع نشد و منجر به سکته مغزی ایشان شد. دکتر شبانی بامداد امروز (دوشنبه) در زادگاهش فیروزآباد فارس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

دکتر شبانی متولد 29 بهمن 1331 در فیروزآباد فارس بود. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، به دانشگاه رفت و با نوشتن رساله‌ای با عنوان “مهم‌ترین عوامل تأویل‌پذیری شعر حافظ” در دوره دکتری (در دانشگاه شیراز و با راهنمایی استاد دکتر منصور رستگار فسایی) با درجه عالی فارغ‌التحصیل شد. وی در دوره دکتری شاگرد اول بود و با معدل 19.19 فارغ‌التحصیل شد.

دکتر شبانی سال‌ها دبیر دبیرستان‌های فیروزآباد و شیراز و همچنین مدرس دانشگاه و دانشسراهای تربیت معلم بود. او طی این سال‌ها به عنوان مدرس مدعو در دانشگاه‌های شیراز تدریس می‌کرد و در همین شهر زندگی می‌کرد. دکتر شبانی شاگردان بسیاری را در طی چند نسل تربیت کرد که هر کدام نام‌آور و صاحب سبک هستند و خاطرات زیادی از او و روش منحصر به فرد تدریسش دارند.

آثار منتشر شده دکتر شبانی:

دکتر شبانی در طول دوران فعالیت خود، اشعار و مقالات پژوهشی بسیاری در روزنامه‌ها و مجلات کشور به چاپ رساند. با وجود اصرار دوستان و نزدیکان، او تمایلی به چاپ آثار خود در قالب کتاب نداشت.

با پیگیری‌های محمد ولی‌زاده، نخستین کتاب دکتر شبانی با نام “از بوف کوری‌ها و…” (مجموعه رباعی) در سال 1401 توسط انتشارات بامداد نو منتشر شد و در کمتر از یک سال به چاپ دوم رسید. دومین کتاب ایشان نیز با عنوان “آهِ آهو” که برگزیده‌ای از غزل‌های او بود، در مهرماه 1402 منتشر شد.

دکتر شبانی در حال آماده‌سازی و گزینش اشعار سپید و مقالات خود برای انتشار بود که متاسفانه بیماری مجال این کار را از او گرفت.

وفات دکتر شبانی ضایعه‌ای بزرگ برای ادبیات ایران و جامعه دانشگاهی فارس است. دانش و معلومات وسیع او در ادبیات کهن فارسی و همچنین احاطه‌اش بر ادبیات معاصر ایران و جهان، او را به استادی صاحب‌نظر و بی‌نظیر تبدیل کرده بود.

یاد و خاطره این استاد فرهیخته گرامی باد.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *