علت افزایش بیماری‌های تنفسی در هفته‌های اخیر 


در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش موارد بیماری‌های تنفسی در کشور بوده‌ایم، موضوعی که نگرانی‌هایی را در میان عموم مردم ایجاد کرده است. دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، به بررسی علت این افزایش و تاخیر در بروز موج سرماخوردگی زمستانی پرداخته است.

تقویت سیستم نظارت بر بیماری‌های تنفسی

دکتر عرشی از تقویت سیستم دیده‌وری بیماری‌های تنفسی خبر داد و گفت: «در تابستان سال ۱۴۰۲، ما سیستم نظارت و رصد بیماری‌های تنفسی را با شناسایی حدود ۲۱ ویروس تنفسی در ۱۵ نقطه کشور به صورت هفتگی تقویت کرده‌ایم.»

افزایش آگاهی از ویروس‌های تنفسی

این تقویت سیستم نظارت به ما امکان می‌دهد که بهتر و دقیق‌تر بتوانیم علائم و نوع ویروس‌های ایجادکننده بیماری‌های تنفسی را شناسایی کنیم. این دیده‌وری و آگاهی بیشتر، به ما کمک می‌کند تا در مقابله با شیوع این بیماری‌ها آماده‌تر باشیم.

اوج شیوع آنفلوآنزا و کرونا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توضیح داد که اوج شیوع آنفلوآنزا در اوایل آذر ماه ۱۴۰۲ رخ داده و تا اسفند ماه ادامه یافته است. علاوه بر آن، بیماری کرونا نیز در شش ماهه دوم سال گذشته با سرعت کمتری نسبت به سرماخوردگی‌ها شیوع یافته است.

تأثیر واکسیناسیون و سویه‌های ویروس

دکتر عرشی بیان کرد که کاهش نسبی شیوع کرونا نسبت به سرماخوردگی به دلیل واکسیناسیون گسترده و سویه‌های با واگیری بالا اما شدت پایین بود. این امر نشان می‌دهد که تلاش‌های واکسیناسیون می‌تواند در کاهش شدت بیماری‌های واگیر مؤثر باشد.

عوامل مؤثر در شیوع بیماری‌های تنفسی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تجمعات مردمی، سفرها و سردی هوا را از عوامل مؤثر در شیوع سرماخوردگی در هفته‌های اخیر دانست و اظهار داشت که موج سرماخوردگی زمستانی امسال با تاخیر رخ داده است.

اهمیت پیشگیری و آمادگی

دکتر عرشی تأکید کرد که وزارت بهداشت به صورت مستمر در حال دیده‌وری و رصد بیماری‌های تنفسی است تا به موقع اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را اتخاذ کند. این امر نشان می‌دهد که پیشگیری و آمادگی می‌تواند در کاهش تأثیر بیماری‌های تنفسی و شیوع آنها بسیار مؤثر باشد.

در نهایت، افزایش موارد بیماری‌های تنفسی و تاخیر در بروز موج سرماخوردگی زمستانی نیازمند توجه و اقدامات جدی از سوی همه افراد جامعه است تا با رعایت اصول بهداشتی و پیگیری واکسیناسیون، سلامتی خود و دیگران را در برابر این بیماری‌ها تضمین کنیم.

با احترام ، مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *