مدارک لازم جهت واردات کالا (لیست مدارک مورد نیاز برای شروع واردات کالا)

برای شروع واردات و سایر فعالیت های تجاری باید مجوز ها و مدارک لازم جهت واردات کالا و فعالیت های تجاری در کشور مبدأ و مقصد را آماده کنید. آشنایی با این مدارک و آماده کردن آن ها هنگام واردات و ترخیص کالا، باعث می شود همه چیز آن طور که شما می خواهید پیش برود.  

به سود رسیدن معاملات تجاری در گرو انتخاب بهترین کالا برای صادرات، واردات و کمک گرفتن از یک تیم تجاری با تجربه است. به منظور انتخاب ، بهترین کالا برای واردات از چین یا سایر کشورهای باید نیازهای بازار هدف را به خوبی بررسی کنید و مطابق با این نیازها فعالیت های تجاری خود را شروع کنید.

قبض انبار گمرکی

قبض انبار گمرکی سندی است که مشخص می کند کالای وارد شده در انبار گمرک نگه داری می شود. با کمک این قبض می توانید کالای خود را به صورت موقت در انبار گمرک نگه داری کنید تا مراحل ترخیص کالا را انجام دهید و آن را تحویل بگیرید. 

در این قبض محل انبار، تعداد کالا، تاریخ دریافت کالا، نوع ذخیره سازی، تاریخ صدور رسید، امضای انباردار و مواردی از قبیل درج شده است. برای دریافت قبض انبار باید به سامانه EPL مراجعه کنید و در قسمت قبض انبار الکترونیکی، بخش پرینت قبض را انتخاب کنید و قبض چاپ شده را در کنار سایر مدارک مورد نیاز برای واردات کالا نگه داری کنید.

برگه بارنامه 

بارنامه یکی از مهم ترین اسنادی است که در حمل و نقل بین الملل مورد استفاده قرار می گیرد. این سند رسیدی است که هنگام تحویل بار به باربری ها دریافت می شود و حاوی جزئیاتی مانند تعداد و نوع کالا، شرایط حمل و مواردی از این قبیل است.

علاوه بر این موارد، زمان تحویل کالا در بارنامه ثبت می شود و بر اساس این زمان شرکت باربری موظف است بار را تحویل می دهد.  برای ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات باید برگه بارنامه را در کنار سایر مدارم مورد نیاز برای واردات کالا تحویل دهید. 

پروفرما

پیش فاکتور یا پروفرما یکی از مدارک لازم جهت واردات کالا است که برای واردات و صادرات نیاز است. این سند اطلاعاتی مانند مشخصات فروشنده و خریدار، مشخصات کالا، تعداد کالا، قیمت آن، شرایط پرداخت، زمان تحویل و… است. وارد کنندگان کالا این سند را هنگام خرید کالا از فروشنده درخواست می کنند و اولین سندی است که بین فروشنده و خریدار تنظیم می شود.

بیمه نامه وارداتی

ممکن است در روند حمل و نقل مشکلاتی ایجاد شود که منجر به خسارت شود. این بیمه نامه برای کاهش ریسک واردات کالا صادر می شود. اگر چه صدور بیمه نامه به سرمایه چندانی نیاز ندارد اما بسیاری از شرکت ها آن را نادیده می گیرند و محموله و سرمایه ی خود را در مسیر های بین المللی بدون هیچ پشتوانه ای رها می کنند. 

بیمه باربری قرار دادی است که طی آن یک شرکت بیمه گر تعهد می دهد در صورت وقوع حادثه بخشی از سرمایه ی فرد بیمه شده را به او برگرداند.

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی از اولین مدارک مورد نیاز برای شروع واردات است که هر تاجری به کمک آن می تواند به فعالیت های تجاری خود از جمله واردات کالا شکلی قانونی بدهد. برای صدور کارت بازرگانی و آغاز فعالیت های تجاری می توانید از خدمات یک شرکت تجاری فعال در زمینه صادرات و وردات کالا بهره ببرید.

  • کارت بازرگانی از زمان صدور یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال باید آن را تمدید کنید. 

این سند برای واردات از مناطق آزاد، صدور ویزای تجاری، صادرات کلیه کالا های مجاز، ارتباط با تجار خارجی، ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک، صدور گواهی مبدأ و عضویت در اتاق بازرگانی ضروری است. شرایط و نحوه خرید ارز نیمایی با کارت ملی به وجود کارت بازرگانی وابسته است.

برگه های ترخیصیه

این سند توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود و به وارد کننده اجازه می دهد محموله را ترخیص کند. شرکت حمل و نقل با ارائه این سند تأیید می کند که کرایه بار پرداخت شده است.  توجه داشته باشید سند ترخیص با برگه ترخیصیه تفاوت دارد. در واقع سند ترخیص برگه ای است که بعد از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق گمرکی صادر می شود. این سند برای تحویل کالا صادر می شود.

فاکتور تجاری

فاکتور تجاری یا سیاه خرید یکی از مدارک لازم جهت واردات کالا است که شامل مشخصات فروشنده و خریدار، مشخصات کالا، تعداد کالا، تاریخ، نام و نشانی خریدار و فروشنده، شماره قرار داد، ارزش کل کالا، وزن کالا، جزئیات حمل، شرایط پرداخت، تعداد بسته ها، شرح کالا و مواردی از این قبیل است.

فاکتور تجاری با پیش فاکتور تفاوت دارد، پیش فاکتور قبل از اینکه معامله ای انجام شود صادر می شود اما فاکتور فروش مانند قراردادی است که هنگام انجام معامله آن را تنظیم می کنند. 

لیست عدل بندی یا پکینگ لیست

این سند حاوی اطلاعات دقیقی از محتویات بسته های وارد شده و مشخصات ظاهری کالاهای وارداتی است. این سند برای ارزیابی دقیق محموله توسط کارکنان گمرک ضروری است و زمانی که بسته ها حاوی کالاهای متفاوتی باشند ارائه این لیست ضروری است.

اما زمانی که همه ی بسته ها به یک شکل باشند ارائه ی فاکتور تجاری کافی است و لیست عدل بندی ضرورت چندانی در این مورد ندارد.

پروانه واردات

پروانه واردات یکی از مدارک مورد نیاز برای واردات کالا است که نشان دهنده ی قانونی بودن فعالیت های تجاری شماست. بدون داشتن پروانه تمام فعالیت های تجاری شما غیر قانونی تلقی می شود و مطابق با قوانین با شما برخورد خواهد شد. 

برای دریافت مجوز واردات باید در نظر داشته باشید که از کشورهای ممنوع المعامله کالایی وارد نکنید. علاوه بر این برای وارد کردن کالاهایی که مشمول قوانین بین المللی استاندارد هستند، این قوانین را مد نظر داشته باشید و استاندارد های لازم را دریافت کنید.

  • برای اخذ پروانه واردات ثبت نام و فعالسازی حساب کاربری در سامانه گمرک اجباری است. 

گواهی مبدأ واردات

گواهی مبدأ سندی است که حاوی اطلاعات ارزشمندی از کشور مبدأ سازنده ی کالا و مشخصات فنی کالای مورد نظر است. بسته به کشور مبدأ و سیاست های آن برای صادرات شکل های متفاوتی از گواهی مبدأ به وجود آمده اند که دارای تفاوت هایی هستند. 
گواهی مبدأ شامل مشخصات وارد کننده، مهر تأیید اتاق بازرگانی صادر کننده، شماره و تاریخ فاکتور، تعداد و نوع بسته بندی ها همراه با ماهیت آن ها، وزن کل بار و جزئیاتی از این قبیل است.

مجوز بهداشت و سلامت

یکی دیگر از مهم ترین مدارک لازم جهت واردات کالا مجوز بهداشت و سلامت است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می شود. در صورتی که کالاهای وارداتی استانداردهای لازم را نداشته باشند، اجازه ترخیص کالا داده نمی شود. 

اخذ مجوز بهداشت یکی از مهم ترین مراحل اخذ مجوز واردات کالا و صادرات آن است. چرا که بدون مجوز بهداشت کالای مورد نظر استانداردهای لازم برای مصرف شدن را ندارد.

اشاره به سوالات پر تکرار در مورد مدارک لازم برای واردات کالا

چه کالاهایی برای واردات به ایران مجوز دارند؟

کالاهای مجاز دسته ای از کالاها هستند که برای وارد کردن آن ها به مجوز نیاز ندارید و از کشور هایی که ممنوع المعامله وارد نشده اند. کالاهای مشروط کالاهایی هستند که برای وارد کردن آن ها به مجوزهایی نیاز است و کالاهای ممنوع الورود کالاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید به ایران وارد شوند.

چقدر زمان نیاز است تا مجوز وادرات کالا صادر شود؟

در صورتی که با روند اخذ مجوزهای واردات کالا آشنا باشید در زمانی کوتاه تری مجوز خواهید گرفت. همچنین با کمک گرفتن از شرکت های بازرگانی مانند ایرانیان تجارت می توانید زمان اخذ مجوز را به حداقل برسانید. 

واردات کالا شامل چه مراحلی است؟

  • اخذ کارت بازرگانی
  • تعیین حوزه فعالیت وارداتی
  • بررسی بازار هدف محصولات مورد نظر در ایران
  • پیدا کردن تأمین کننده کالای مورد نظر در آن سوی مرزها و شروع مذاکره
  • دریافت مجوزها
  • تعیین روش حمل و نقل و ترخیص کالا

از مراحل واردات کالا در ایران هستند. 
.

.

.این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری تدبیرگران نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *