اسپانیا از نقاشی گمشده کاراواجو رونمایی کرد

موزه پرادو در مادرید از نقاشی “Ecce Homo” اثر کاراواجو، نقاش مشهور ایتالیایی، که زمانی به هنرمند دیگری نسبت داده شده بود، رونمایی کرد. این نقاشی که تصویری از عیسی مسیح در لحظات پیش از مصلوب شدن را نشان می‌دهد، در حراجی در سال 2021 با قیمتی ناچیز به عنوان اثر “خوزه د ریبرا” نقاش اسپانیایی به معرض فروش گذاشته شده بود.

به گزارش ایسنا، این اثر که بین سال‌های 1605 تا 1609 خلق شده، یکی از حدود 60 نقاشی باقی‌مانده از کاراواجو و به همین دلیل یکی از ارزشمندترین آثار نقاشی استادان قدیم در جهان به شمار می‌رود. “Ecce Homo” پس از شناسایی در سال 2021، به عنوان یکی از بزرگترین اکتشافات تاریخ هنر شناخته شد.

در ابتدا قرار بود این نقاشی در حراجی مادرید با قیمتی تخمینی 1500 یورو به فروش برسد. اما پیش از برگزاری حراج، وزارت فرهنگ اسپانیا با لغو آن، احتمال خلق این اثر توسط کاراواجو را مطرح کرد. کارشناسان موزه پرادو نیز با ارائه “شواهد مستند و کافی” این احتمال را تایید کردند.

کاراواجو که بین سال‌های 1571 تا 1610 می‌زیست، پیشگام سبک نقاشی باروک به نام “کیاروسکورو” یا سایه‌روشن بود که در آن نور و سایه در تضاد شدید با هم به کار برده می‌شوند.

اکنون این شاهکار هنری برای اولین بار در قالب نمایشگاهی به نام “کاراواجو گمشده” برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از 28 می آغاز شده و تا 9 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

کارشناسان تاریخچه این نقاشی می‌گویند که “Ecce Homo” در اواسط قرن هفدهم در مجموعه خصوصی فیلیپه چهارم، پادشاه اسپانیا نگهداری می‌شده و سپس در اقامتگاه پسرش کارلوس دوم به نمایش گذاشته شده است. این اثر بعدها به آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا سان فرناندو در مادرید واگذار شد و در سال 1823 به دست اواریستو پرز دکاسترو، دیپلمات اسپانیایی رسید. پس از مرگ او، این نقاشی به نوادگانش رسید و تا حدود دو قرن از نظر عموم پنهان ماند تا اینکه در آوریل 2021 دوباره ظاهر شد.

رونمایی از این نقاشی گمشده، خبر هیجان‌انگیزی برای دنیای هنر به شمار می‌رود و فرصتی استثنایی برای علاقه‌مندان به بازدید از این اثر ارزشمند فراهم می‌کند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *