برق پرمصرف‌ها گران‌تر می‌شود؛ پاداش برای کم‌مصرف‌ها

تعرفه پلکانی برق برای مشترکان پرمصرف اعمال می‌شود و در مقابل، مشترکان کم‌مصرف علاوه بر پاداش، در قرعه‌کشی جوایز نفیس نیز شرکت داده می‌شوند.

وزارت نیرو در راستای توزیع عادلانه یارانه انرژی و تشویق مشترکان به صرفه‌جویی، تعرفه پلکانی برق را برای مشترکان پرمصرف اعمال می‌کند.

الگوی مصرف برق در مناطق مختلف کشور متفاوت است. به عنوان مثال، در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات، در مناطق گرمسیر ۴۰۰ کیلووات، در مناطق گرمسیر سه ۱۰۰۰ کیلووات، در مناطق گرمسیر دو ۲۰۰۰ کیلووات و در مناطق گرمسیر یک ۳۰۰۰ کیلووات در نظر گرفته شده است.

مشترکانی که در فصل گرم سال، مازاد بر این الگو برق مصرف کنند، مشمول تعرفه‌های پلکانی می‌شوند.

در مقابل، مشترکانی که میزان مصرف خود را نسبت به الگو و مصرف سال قبل کاهش دهند، ۲۰ برابر پاداش خوش‌مصرفی دریافت می‌کنند و در قرعه‌کشی جوایز نفیس پویش باانرژی نیز شرکت داده می‌شوند.

تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع است.

طبق قانون، برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگو به ترتیب با ضرایب ۰.۵، ۱.۵، ۲.۵ و ۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

در دو سال و نیم گذشته، با اجرای طرح تعرفه پلکانی، نه تنها مصرف برق بخش خانگی کاهش یافته، بلکه امکان تأمین برق برای بخش‌های مولد نیز افزایش یافته است.

در حالی که در فصل گرم سال ۱۴۰۱ میزان مصرف برق بخش خانگی کشور ۴۸ تراوات ساعت بود، این میزان در فصل گرم سال گذشته با وجود افزایش ۷۵۰ هزار مشترک جدید و افزایش بی‌سابقه دما، به ۴۶ تراوات ساعت کاهش یافت.

تعرفه برق مشترکان کم‌مصرف تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی صفر و تعرفه برق مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود.

برق مشترکان پرمصرف به صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود.

با وجود افزایش شدید قیمت‌ها در بخش تولید برق و تورم کشور، اما هزینه برق مشترکان بخش خانگی در ۴۰ سال گذشته سهم ناچیزی از قیمت تمام شده تولید را به خود اختصاص داده است.

این موضوع خسارت‌های سنگینی به صنعت برق به ویژه در بخش نیروگاهی وارد کرده است.

پویش باانرژی در سال جاری در حال اجرا است و به مشترکان کم‌مصرف جوایز نفیس اهدا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های مدیریت مصرف سال جاری مؤثرتر از دو سال گذشته باشد و با اجرای کامل قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، مشترکان بیشتری به کاهش مصرف انرژی تشویق شوند.

با رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف برق، می‌توانیم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و به حفظ منابع انرژی کشور کمک کنیم.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *