بهترین تولیدکننده ورق آهن در ایران کدام شرکت است؟

با برخورداری کشور از معادن فلزات مختلف، کارخانه‌های فولادی متعددی در کشور ما مشغول به تولید ورق آهن هستند. در واقع در بسیاری از استان‌ها، یک کارخانه تولیدکننده مقاطع فولادی وجود دارد. در این مقاله به سراغ ورق آهن رفته و به معرفی تولیدکنندگان این محصول در ایران پرداخته‌ایم.

فولاد مبارکه اصفهان

این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی خصوصی و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران، در سال 1371 احداث شده است. فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی سالانه ۱۱.۵ میلیون تن محصولات مختلف فولادی، یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان ورق‌های فولادی در کشور است. این کارخانه که در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده، با بیش از ۳۵ کیلومتر مربع زمین و بناهای بزرگ، به‌وسیلۀ ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نه‌تنها جایگاهی ارجمند در بازار ورق‌های سیاه دارد، بلکه توانسته است تولیداتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارائه دهد.

از ابتدای تأسیس این شرکت، تولید ورق گالوانیزه در آن، یکی از به‌صرفه‌ترین روش‌های حفاظت از ورق در برابر خوردگی بوده است. استحکام بالای ورق‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های ورق گالوانیزۀ تولیدی این شرکت است. در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان، انواع گسترده‌ای از تولیدات ورق ارائه شده که شامل ورق‌های سیاه و قلع‌اندود، ورق گالوانیزه، ورق گالوانیزه رنگی و ورق اسیدشویی است.

انواع محصولات فولادی بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی ایران، در ضخامت‌های 0.18 تا ۱۶ میلی‌متر تولید و به بازار عرضه شده است. با اعمال فرآیندهای جانبی، ورق‌های سرد و گرم تولیدی در این واحد صنعتی، به ورق‌های پوشش‌داری چون ورق گالوانیزه و یا ورق‌های طرح‌داری چون ورق آجدار تبدیل می‌شود.

این مجتمع علاوه بر تولید محصولات فولادی، به‌عنوان تأمین‌کننده مواد اولیه تعداد زیادی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مانند صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی و … نیز شناخته شده است. در کنار تولیدات خود و تأمین نیاز داخل، فولاد مبارکه با صادرات محصولات خود به بازارهای جهانی توانسته است عنوان بهترین کارخانه تولیدی ایران را دریافت کند. قیمت ورق فولاد مبارکه در مشهد همانند سایر نقاط کشور، از طریق مجموعه‌های بازرگانی آهن آلات قابل استعلام است.

فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 در 10 کیلومتری جاده اهواز تأسیس شده و با تولید انبوه، فعالیت جدی خود را از سال 1388 آغاز کرد. تولید ورق‌های سیاه با ضخامت‌های بالای ۲۰ میلی‌متر و عرض ۲ متر، تمرکز اصلی فولاد اکسین در صنعت ایران است. این محصولات به‌عنوان مواد اولیه در صنایعی چون کشتی‌سازی، مخازن تحت فشار، خطوط انتقال گاز، ساختمان‌سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع، کارخانه‌ی فولاد اکسین خوزستان یکی از بهترین شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی ساخت انواع ورق‌های فولادی فعالیت دارد که با کیفیت مناسب و با رعایت استانداردهای مربوطه، به بازار عرضه می‌شوند. از جمله ورق‌های تولید این کارخانه می‌توان به ورق سیاه A283 و ‌A516 و ‌ST52 و ‌ST37 جهت تولید مخازن ذخیره‌سازی اشاره کرد.

ظرفیت تولید یک میلیون و پنجاه‌هزار تن در سال، موجب شده تا اکسین اهواز علاوه بر تأمین نیاز داخلی، محصولات فولادی خود را به کشورهای همسایه نیز صادر نماید. عمده محصولات فولاد اکسین اهواز، به‌عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فولاد کاویان اهواز

یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده ورق فولادی در داخل کشور با بیش از 30 سال سابقه فعالیت، مجتمع فولاد کاویان است. این شرکت در جاده اهواز-خرمشهر در سال 1372 تأسیس شده و توانسته به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان ورق‌های فولادی در ایران شناخته شود. در واقع فولاد کاویان اهواز از بهترین کارخانه‌هایی است که ورق‌های سیاه ST37 و ST52 و A516 و A283 را تولید می‌کند.

بیشترین کاربرد ورق سیاه کاویان در صنایع ساختمان‌سازی، خودروسازی، تولید مخازن و تانکرهای مخصوص نفت است. محصولات ورق فولادی سیاه تولید شده در این شرکت، دارای ابعاد و ضخامت‌های متنوعی هستند. از سایزهای مختلف این ورق‌ها می‌توان به ضخامت‌های ۸ تا ۴۰ میلی‌متر در ابعاد ۶۰۰×۱۲۵ و ۶۰۰×۱۵۰ سانتی‌متر اشاره نمود.

امکان تولید سفارشی ورق سیاه این کارخانه تا ضخامت ۱۰۰ میلی‌متر نیز امکان‌پذیر است. ورق فولاد کاویان به‌دلیل ضخامت بالا، فقط به‌صورت شیت قابل‌تولید بوده و امکان رول کردن آنها وجود ندارد. محصولات تولیدی این کارخانه به‌طور کامل طبق استاندارد EN10163 تولید شده و برای ارزیابی کیفیت آن‌ها، تست‌های گوناگونی انجام می‌شود. فولاد کاویان برای فروش محصولات خود از جمله ورق مشهد را به‌عنوان یکی از بزرگترین بازارهای سطح کشور انتخاب کرده است.

فولاد گیلان

این مجتمع به‌منظور تأمین نیاز داخلی کشور و منطقه شمال، در سال 1382 شروع به فعالیت نمود. کارخانه ورق گیلان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه نورد فولاد کشور در بخش خصوصی شناخته می‌شود. تولید سالانه 2.5 میلیون تن محصول به‌روش نورد گرم و 500 هزار تن از طریق نورد سرد، این مجتمع را به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین مجتمع تخصصی محصولات فولادی تبدیل کرده است.

ورق‌های سیاه این واحد صنعتی در تولید انواع لوله‌های آب، نفت و گاز، صنایع خودروسازی، مخازن تحت‌فشار، و انواع مصارف ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، محبوب‌ترین و مهم‌ترین ورق گیلان در بازار، ورق سیاه و ورق آجدار است که به روش‌های استاندارد EN و ASTM و DIN تولید می‌شوند.

این کارخانه قابلیت تولید ورق فولادی (ورق سیاه، اسید شویی، روغنی، گالوانیزه، آجدار) را در دو بخش نورد گرم و سرد دارد. ورق‌های سیاه در مجتمع فولاد گیلان با ضخامت‌های متنوع از ۲ تا ۴۰ میلی‌متر و عرض‌های بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر تولید می‌شود، در حالی که حداکثر وزن کلاف‌های تولیدی آن به ۲۰ تن می‌رسد.

صنایع هفت الماس

کارخانه صنایع هفت الماس در سال 1375 به منظور تولید انواع ورق به روش نورد سرد و سایر مقاطع فولادی راه‌اندازی شده و در سال 1382 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مجتمع توانسته رتبه دوم در تولید ورق گالوانیزه را در کشور به خود اختصاص دهد. از محصولات این شرکت می‌توان به ورق اسیدشویی، ورق نورد سرد (ورق روغنی)، ورق گالوانیزه و ورق عرشه فولادی گالوانیزه اشاره کرد.

این کارخانه که یکی از بهترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه رنگی در کشور می‌باشد، با ظرفیت اسمی سالانه ۱۰۰هزار تن ورق گالوانیزه، علاوه بر پاسخ‌گویی بخشی از بازار مصرف داخلی، محصولات خود را در بازارهای جهانی نیز عرضه می‌کند. همچنین این کارخانه، قابلیت تولید ورق گالوانیزه را با ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی‌متر در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر دارد. در حال حاضر ورق‌های فولادی این مجموعه شامل ورق سرد و گرم، روغنی، گالوانیزه، ورق گالوانیزه رنگی، گالوالوم و اسیدشویی است.

فولاد امیرکبیر کاشان

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در اواخر سال ۱۳۷۴ و تحت‌عنوان «شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان» در شهرستان کاشان تأسیس شده و در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسید. هدف از تأسیس این کارخانه، تولید ورق گالوانیزه به‌روش غوطه‌وری گرم بود.

فولاد امیرکبیر کاشان با در اختیار داشتن خطوطی چون اسیدشویی و بازیافت اسید، خط نورد سرد تک‌قفسه رفت و برگشت، واحد آنیلینگ، خط گالوانیزه، خطوط برش عرضی، خطوط شکل‌دهی ورق به‌صورت ذوزنقه و سینوسی، توانسته با ایجاد تنوع در تولید انواع ورق فولادی بخشی از بازار آهن کشور را در اختیار بگیرد.

با توان تولید ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۲۵ تا ۱.۵ میلی‌متر و عرض ۶۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر، این مجموعه به‌عنوان اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه گرم در کشور شناخته می‌شود. تولید انواع ورق سیاه، رنگی، گالوانیزه و … به‌منظور کاربرد در صنایع مختلف برای ساخت قطعات، سازه‌ها و ماشین‌آلات، صنعت خودروسازی و صنایع دیگر از جمله فعالیت‌های این مجتمع فولادی به‌شمار می‌رود.

کارخانه ورق گالوانیزه کاشان، محصولات خود را مطابق با استانداردهای JIS و DIN و ASTM و ISIRI تولید نموده و گواهی استاندارد ورق فولادی گالوانیزه گرم پیوسته با کیفیت ساختمانی و کیفیت شکل‌دهی از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کرده است.

خرید ورق در مشهد

مشهد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور، بازار آهن آلات بزرگی نیز دارد. همچنین در این شهر، علاوه بر فروش ورق و مقاطع فولادی، بسیاری از محصولات نیز تولید میشود. از جمله در تولید قوطی، نبشی و ناودانی مشهد که مجموعه‌هایی مانند مجتمع شکفته مشغول تولید آنها هستند. برای مشاهده قیمت آهن آلات مشهد، میتوانید به سایت فرداد فولاد به نشانی fardadfoolad.ir مراجعه نمایید.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری تدبیرگران نمی باشد.

One thought on “بهترین تولیدکننده ورق آهن در ایران کدام شرکت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *