جهش صادرات دانش‌بنیان‌ها در سایه حمایت‌های دولت سیزدهم

رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان و جهش صادرات آنها

در یک سال اخیر، شاهد رشد چشمگیر و پرشتاب تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش حدود ۲۰۰ درصدی صادرات این شرکت‌ها بوده‌ایم. این جهش نشان‌دهنده بسترسازی مناسب، پویایی و رشد جهشی در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور و فضای مساعدی است که در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور فراهم شده است.

رشد 2 برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان

طبق گفته‌ی معاون علمی رئیس جمهور، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که در ابتدای دولت سیزدهم 5 هزار مورد بود، در حال حاضر به 10 هزار شرکت رسیده و این شرکت‌ها 2 میلیارد دلار ثروت ایجاد کرده‌اند. این نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به این شرکت‌ها و رویکرد دولت در جهش تولید در حوزه دانش‌بنیان و توجه به بخش خصوصی است.

رشد 100 درصدی صادرات دانش‌بنیان در دو سال

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد حدود 100 درصدی در هر سال از 296 میلیون دلار به 1032 میلیون دلار در سال‌های 1399 تا 1401 افزایش یافته است. در این مدت واردات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با رشد سالانه حدود 50 درصد از 1633 میلیون دلار به 3855 میلیون دلار رسیده است.

تسلط شرکت‌های نوآور بر صادرات دانش‌بنیان

بر اساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت‌های نوآور با سهم حدود 20 درصدی از کل شرکت‌های دانش‌بنیان، 67 درصد درآمد و بیش از 75 درصد صادرات و واردات این حوزه را در اختیار دارند. این در حالی است که شرکت‌های فناور با سهم کمتر از 7 درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 30 درصد درآمد و بیش از 20 درصد تجارت خارجی دانش‌بنیان را در کارنامه خود دارند.

رشد 13 درصدی ارزش وزنی صادرات و کاهش 10 درصدی ارزش وزنی واردات

ارزش وزنی صادرات محصولات دانش‌بنیان 13 درصد افزایش و به صورت همزمان ارزش وزنی واردات این شرکت‌ها 10 درصد کاهش یافته است. این نشان‌دهنده افزایش عمق ساخت داخل محصولات دانش‌بنیان صادراتی است.

حمایت 4.5 برابری از دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم

میانگین پرداخت تسهیلات سالانه به شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم 6 هزار و 600 میلیارد تومان شده که نسبت به دولت گذشته رشد 4.5 برابری داشته است. در حوزه ضمانت‌نامه نیز شاهد رشد 7.5 برابری و در بخش توانمندسازی که کمک‌های بلاعوض و حضور در نمایشگاه‌ها و توسعه بازار شرکت‌ها را شامل می‌شود، رشد 8 برابری نسبت به دولت گذشته بوده‌ایم.

رشد 3 برابری صادرات دانش‌بنیان در سال 1402

صادرات دانش‌بنیان در سال 1402، 3 برابر رشد نسبت به سال قبل داشته است.

حمایت از ایرانیان خارج از کشور برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان

سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی از متخصصان خارج از کشور که قصد تاسیس شرکت دانش‌بنیان در ایران دارند، حمایت مالی و زیرساختی می‌کند.

پیش‌بینی رشد 100 درصدی حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه

با توجه به اینکه یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال شاهد رشد 100 درصدی حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه باشیم.

جمع‌بندی

رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان و جهش صادرات آنها نشان‌دهنده حمایت‌های دولت سیزدهم از این حوزه و توجه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان است. با ادامه این روند و افزایش حمایت‌ها، می‌توان شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه و نقش‌آفرینی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور باشیم.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *