در حالی که روزی نزدیک بود جادههای شمال سیستان و بلوچستان تنها خاطرهای از مسیری دشوار باشند، امروز با پیشرفت حدود ۶۰ درصدی پروژه ۳۰۴ کیلومتری ساخت بزرگراه و راه اصلی، چهره حملونقل این منطقه در آستانه تحولی بنیادین قرار گرفته است. مدیرکل راه و شهرسازی استان از فعال شدن ۱۵ کارگاه راهسازی و مشارکت بیش از ۲ هزار نیروی متخصص و بومی خبر میدهد که حتی در ایام تعطیل کار را رها نکردهاند.
کارگاههای راهسازی و ظرفیتهای بومی
- ۱۵ کارگاه فعال با مدیریت روزانه و شبانهروزی و استخدام نیروهای محلی
- بهرهگیری از فناوری بتنپاشی و تسطیح مکانیزه برای تسریع مراحل خاکبرداری و روسازی
این روند پرشتاب، نهتنها سرعت تکمیل جادهها را بالا برده، بلکه با انتقال دانش فنی به جوانان منطقه، توان تخصصی جنوب شرق کشور را تقویت کرده است.
نقش راهها در توسعه متوازن
بزرگراههای جدید، بیش از آن که صرفاً مسیر تردد باشند، شریانهای حیاتی توسعه اقتصادی و اجتماعی شمال استان محسوب میشوند:
- کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی زمان دسترسی به مراکز درمانی و آموزشی
- تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای همسایه از قبیل افغانستان و پاکستان
اتصال شهرها و روستاها به شبکه سراسری راهآهن و بنادر چابهار، فرصت صادرات محصولات کشاورزی و معدنی را نیز دوچندان میکند.
چشمانداز تکمیل و بهرهبرداری
با تخصیص بهموقع اعتبارات و تکمیل زیرساختهای تکمیلی مانند گاردریل، روشنایی و پایانههای بینراهی، انتظار میرود بخش عمده این ۳۰۴ کیلومتر تا پایان سال جاری آماده سرویسدهی شود. راه و شهرسازی استان متعهد است در کنار ارتقای ایمنی، ضریب رضایت رانندگان و مسافران را نیز با نصب سامانههای هوشمند کنترل سرعت و سامانههای اطلاعرسانی لحظهای بهینه کند.
این پروژه، یکی از نمادهای تحقق عدالت توسعهای است که وعده پیوند پایدار شمال سیستان و بلوچستان به شبکه ملی حملونقل و اقتصاد منطقهای را محقق میسازد.
علی رستگار، دانشآموخته رشته خبرنگاری سیاسی – اقتصادی از دانشکده خبر است. او فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۸۹ به طور رسمی آغاز کرد و در طول سالها با چندین خبرگزاری و نشریه همکاری داشته است.