گامی بزرگ به سوی توسعه ترانزیت میان ایران و ترکمنستان

در جریان سفر اخیر هیئت عالی‌رتبه ترکمنستان به ایران و دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با همتای ترکمنی، توافق مهمی در خصوص توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی میان دو کشور به ثبت رسید. بر اساس این توافق، ایران و ترکمنستان هدف بلندپروازانه‌ای را برای خود تعیین کرده‌اند: افزایش حجم ترانزیت کالا بین دو کشور به ۲۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵.

برای تحقق این هدف بلندپروازانه، طرفین بر ضرورت افزایش ظرفیت ریلی، بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی در تمامی مرزهای زمینی و رفع موانع موجود در مسیر ترانزیت تاکید کردند. همچنین، همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عمرانی ترکمنستان از دیگر محورهای گفتگوهای دو کشور بود.

در راستای عملیاتی کردن این توافقات، مقرر شد کمیته مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان در ماه مهر جلسه ای برگزار کرده و نقشه راه و برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف تعیین شده را تدوین کند. در پایان این نشست، یادداشت تفاهم‌نامه‌ای به منظور ثبت رسمی توافقات صورت گرفته، میان دو طرف امضا شد.

این توافق نشان از عزم جدی دو کشور برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دارد. دستیابی به هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت تا سال ۲۰۲۵، علاوه بر تقویت روابط دوجانبه، می‌تواند نقش مهمی در توسعه منطقه‌ای و افزایش درآمدهای غیرنفتی هر دو کشور ایفا کند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *