288 هکتار از مناطق و جنگل‌های خوزستان در آتش سوخت؛ تابستانی پر از آتش‌سوزی در انتظار خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع حریق در 288 هکتار از مناطق محیط زیست و جنگل‌های این استان از ابتدای سال جاری خبر داد و با اشاره به گرمای شدید پیش‌بینی شده برای تابستان، از احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در این فصل خبر داد.

داود میرشکار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آتش زدن عمدی کاه و کلش مزارع در خوزستان و سرایت آتش به جنگل‌ها و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست، پیامدهای ناگواری به همراه دارد، اظهار کرد: با توجه به تکرار این اتفاق در هر سال، از اواخر سال گذشته اقداماتی در این خصوص آغاز شده و نشست‌های تخصصی با جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و دیگر ارگان‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط ارگان‌های مختلف برای کشاورزان به منظور فرهنگ‌سازی برای خودداری از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول، افزود: با وجود این اقدامات، امسال نیز شاهد آتش زدن کاه و کلش مزارع و آلودگی هوای استان بودیم که در پی آن، کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان و سپس کارگروه شورای حقوق عامه خوزستان با حضور دادستان مرکز خوزستان و دیگر مسئولان در اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد.

میرشکار با بیان اینکه در این جلسات مقرر شد سختگیری‌های لازم برای متخلفان افزایش یابد، گفت: برای کسانی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند، پرونده‌های قضایی تشکیل خواهد شد و دهیاران، بخشداران و فرمانداران موظف به شناسایی این افراد و کمک به تشکیل پرونده برای آنها هستند.

وی همچنین از ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به این تخلفات در خوزستان خبر داد و گفت: در این شعبه، احکام قضایی سختگیرانه‌تری برای متخلفان صادر خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وقوع 288 هکتار حریق در عرصه‌های زیست محیطی این استان از ابتدای سال جاری، گفت: عوامل مختلفی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته‌اند، اما عمده آنها عمدی بوده است.

میرشکار با اشاره به آغاز گرمای شدید و خطر افزایش آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های خوزستان، گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب اخیر، میزان رویش سبزه‌ها و گیاهان در بیشتر مناطق خوزستان زیاد است، اما با خشک شدن این گیاهان، شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق تحت مدیریت و جنگل‌های خوزستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از گسترده‌تر شدن آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت و جنگل‌ها در پی گرمای شدید خوزستان است، گفت: همکاران ما در اداره‌کل حفاظت محیط زیست و اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان از هم‌اکنون تیم‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر کسانی که در این زمینه کمک می‌کنند را بسیج کرده‌اند تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، با کمترین خسارت و وسعت از این تابستان گذر کنیم.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *