با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، شهرکرد در مسیر آمادهسازی محیطی امن و آرام برای دانشآموزان گام برداشته است. ماشاالله ایزدی، رییس شورای اسلامی شهرکرد، تاکید کرد که تحقق این هدف نیازمند مشارکت فعال شهروندان، خانوادهها و نهادهای دولتی و مردمی است و هرگونه کوتاهی در هماهنگی میتواند نظم و امنیت مدارس را تحتالشعاع قرار دهد.
مسئولیت جمعی برای نظم و انضباط
امنیت و آسایش در معابر اطراف مدارس تنها با همکاری پلیس راهور و شورای ترافیک تضمین نمیشود، بلکه باید:
- والدین و معلمان، با برنامهریزی ساعات ورود و خروج، از تجمع ناگهانی خودروها جلوگیری کنند
- شورای شهر و دهیاریها، با ایجاد مسیرهای پیادهرو ایمن و مناسبسازی فضای اطراف مدارس، دسترسی راحت برای همه، بهویژه دانشآموزان معلول، فراهم آورند
فرهنگسازی و آموزش پیشگیرانه
اداره آموزش و پرورش و رسانههای محلی میتوانند با انتشار بستههای آموزشی و برگزاری کارگاههای کوتاهمدت در قالب دو محور اصلی، رفتار رانندگان و عابران پیاده را بهبود دهند:
- اصول عبور از خیابان و استفاده از پلهای عابر
- رعایت قوانین راهنماییورانندگی و دوری از پخش موسیقی یا استعمال دخانیات در وسیلهنقلیه
به باور ایزدی، رانندگان باید خود را همیار حریم آموزشی بدانند و الگوی اخلاقی برای نسل جوان باشند.
نگاهی به آینده
شهرکرد میتواند با تدوین یک سند مشارکتی، مدل همدلی و انسجام محلی را در بازگشایی مدارس به شهرهای دیگر استانهای کشور نیز منتقل کند. ایجاد سامانه پیامکی برای اطلاعرسانی لحظهای در مورد بسته بودن مسیرها یا ترافیک نقطهای، استفاده از گروههای داوطلب دانشجویی برای هدایت دانشآموزان در صبحگاه و تقویت همکاری با تشکلهای دانشآموزی از جمله برنامههای پیشروی شورای شهر است تا سال تحصیلی پیشِرو در چارچوب نظم، نشاط و امنیت به یادماندنی رقم بخورد.
علی رستگار، دانشآموخته رشته خبرنگاری سیاسی – اقتصادی از دانشکده خبر است. او فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۸۹ به طور رسمی آغاز کرد و در طول سالها با چندین خبرگزاری و نشریه همکاری داشته است.