اضطراب، زنگ خطر ابتلا به پارکینسون؟

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که اضطراب می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه بیماری پارکینسون باشد.

به گزارش محققان، خطر ابتلاء به پارکینسون در افراد مبتلا به اضطراب در مقایسه با افراد بدون اختلال خلقی، حداقل دو برابر است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که برخی از علائم خاص پارکینسون، مانند مشکلات خواب، افسردگی، لرزش و مشکلات تعادل، می‌توانند به عنوان علائم هشداردهنده این بیماری در افراد مبتلا به اضطراب تلقی شوند.

دکتر خوان بازو آوارز، محقق ارشد این مطالعه از کالج دانشگاه لندن می‌گوید: “با درک این موضوع که اضطراب و علائم ذکر شده با خطر بالاتر ابتلاء به بیماری پارکینسون در سنین بالای ۵۰ سال مرتبط است، امیدواریم بتوانیم این بیماری را زودتر تشخیص دهیم و به بیماران کمک کنیم تا درمان مورد نیاز خود را دریافت کنند.”

بیماری پارکینسون، که به دلیل مرگ سلول‌های عصبی در مغز که دوپامین تولید می‌کنند (ماده‌ای شیمیایی که برای کنترل حرکتی مهم است) رخ می‌دهد، باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت مانند لرزش، سفتی عضلات و مشکلات تعادل و هماهنگی می‌شود.

طبق گفته مؤسسه ملی پیری، پارکینسون سریع‌ترین اختلال عصبی در حال رشد در جهان است و در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری هستند.

در این مطالعه جدید، محققان سوابق سلامت حدود ۱۱۰۰۰۰ نفر در بریتانیا را که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ و پس از ۵۰ سالگی دچار اضطراب شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

سپس داده‌های پزشکی این افراد را با بیش از ۸۷۸۰۰۰ نفر بدون اضطراب مقایسه کردند.

محققان با تمرکز بر روی علائم پارکینسون مانند مشکلات خواب، افسردگی، لرزش و مشکلات تعادل، به دنبال ارتباط بین اضطراب و تشخیص بیماری پارکینسون بودند.

نتایج نشان داد که خطر ابتلاء به پارکینسون در افراد مبتلا به اضطراب دو برابر است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که علائمی مانند افسردگی، کم خوابی، خستگی، اختلال شناختی، فشار خون پایین، لرزش، سفتی عضلات، مشکلات تعادلی و یبوست می‌توانند از علائم اولیه پارکینسون در افراد مبتلا به اضطراب باشند.

محققان در حال حاضر در تلاشند تا علل احتمالی ارتباط بین اضطراب و پارکینسون را کشف کنند.

این یافته‌ها می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودتر بیماری پارکینسون در افراد مبتلا به اضطراب و همچنین کمک به بیماران برای دریافت درمان سریع‌تر و موثرتر کمک کند.

به روز ترین اخبار در مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *