افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران برای توسعه روابط تجاری

به منظور تقویت حضور اقتصادی ایران در بازارهای جهانی و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها، سازمان توسعه تجارت در حال افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف است.

محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که در حال حاضر ۲۰ رایزن بازرگانی ایرانی در کشورهای مختلف مشغول به فعالیت هستند و تا پایان سال، ۱۰ رایزن دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت حضور رایزنان بازرگانی در توسعه روابط تجاری، بر ضرورت افزایش تعداد این رایزنان در کشورهای هدف تأکید کرد. بر اساس برآوردهای انجام شده، ایران برای پوشش مناسب بازارهای هدف خود نیازمند حدود ۶۰ رایزن بازرگانی است.

قنادزاده همچنین به عملکرد مثبت رایزنان بازرگانی در توسعه روابط تجاری اشاره کرد و گفت که در ۷۰ درصد از کشورهایی که رایزن بازرگانی مستقر است، رشد مناسبات تجاری مشاهده شده است. به عنوان مثال، تجارت ایران با روسیه در دو سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و تجارت با کشورهای قطر، عمان، پاکستان و عراق نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وظایف اصلی رایزنان بازرگانی شامل توسعه روابط تجاری، رفع موانع تجاری، حل مشکلات تجار و ایجاد زمینه برای همکاری‌های مشترک بین ایران و سایر کشورها است.

با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش تعداد رایزنان بازرگانی و تقویت حضور اقتصادی ایران در بازارهای جهانی، یکی از اولویت‌های اصلی دولت و بخش خصوصی است.

مجله خبری تدبیرگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *